anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Kto ponosi odpowiedzialność za zagubiony zwrot InPost?

MAMY ROZWIĄZANIE!
RAFALqTito
#7 Wielbiciel#

Dzień dobry. Dokonałem zwrotu zakupionego towaru poprzez allegro darmowy zwrot.  Jednak kurier pomylił najprawdopodobniej etykiety i paczka nie dotarła do sprzedawcy tylko do kogoś innego. Co mam teraz zrobić?

oznacz moderatorów
128 ODPOWIEDZI 128
aragil
#15 Entuzjasta#

@MrMarco Za zagubiona przęśliki Smart Allegri odpowiada nadawca, płatnik, odbiorca opłaty od kupujących  za Smart  czyli Serwis Allegro.

oznacz moderatorów
MrMarco
#13 Ambasador#

@aragil  tak właśnie podejrzewam, ale chciałbym usłyszeć też stanowisko Allegro 😅

oznacz moderatorów
aragil
#15 Entuzjasta#

@xyz96 Jak tam , pewne Uokik tez zawiódł z braku kompetencji?😁

 

Stanowisko UOKiK przekazane Konsumentowi w odpowiedzi na zadane im pytania w sytuacji gdy przesyłka nadana do Sprzedawcy w ramach bezpłatnych zwrotów Allegro SMART - zaginęła:
(pisownia oryg.)
" Szanowny Panie,

niestety, ale jeśli towar nie został doręczony sprzedawcy to ten ma prawo wstrzymać się z płatnością - zwrotem pieniędzy. Pan natomiast powinien kierować roszczenia do Allegro - jak rozumiem nadał Pan paczkę w ramach Allegro Smart. 

Jeżeli z powodu nienależytego wykonania umowy przez przedsiębiorcę poniósł Pan szkodę, to na podstawie art. 471 kodeksu cywilnego (tj. Dz.U.2019, poz. 1145 z późn. zm.) może Pan żądać od przedsiębiorcy naprawienia powstałej szkody. 

Pana sprawie szkodą jest cena za zagubione twory.

Szkodą jest faktycznie poniesiony uszczerbek majątkowy. Konieczne jest jednak, aby udowodnił Pan fakt poniesienia takiej szkody i jej wysokość np. przedkładając paragon za zagubione towary. "

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@MrMarco 
Stanowisko UOKiK przekazane Konsumentowi w odpowiedzi na zadane im pytania w sytuacji gdy przesyłka nadana do Sprzedawcy w ramach bezpłatnych zwrotów Allegro SMART - zaginęła:
(pisownia oryg.)
" Szanowny Panie,

niestety, ale jeśli towar nie został doręczony sprzedawcy to ten ma prawo wstrzymać się z płatnością - zwrotem pieniędzy. Pan natomiast powinien kierować roszczenia do Allegro - jak rozumiem nadał Pan paczkę w ramach Allegro Smart. 

Jeżeli z powodu nienależytego wykonania umowy przez przedsiębiorcę poniósł Pan szkodę, to na podstawie art. 471 kodeksu cywilnego (tj. Dz.U.2019, poz. 1145 z późn. zm.) może Pan żądać od przedsiębiorcy naprawienia powstałej szkody. 

Pana sprawie szkodą jest cena za zagubione twory.

Szkodą jest faktycznie poniesiony uszczerbek majątkowy. Konieczne jest jednak, aby udowodnił Pan fakt poniesienia takiej szkody i jej wysokość np. przedkładając paragon za zagubione towary. "

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
_Likos_
#21 Demiurg#

@A3dam  dokładnie to samo napisałem w innym wątku.

Smart to usługa która kupujący wykupuje od allegro. I to allegro odpowiada za to aby prawidłowo nadana przesyłka dotarła pod odpowiedni adres. 

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@MrMarco 
Natomiast: dowód nadania <> dowód odesłania.
Już od 2010 roku linia orzecznictwa sądów w tym zakresie jest następująca:
Domniemanie odesłania przesyłką rejestrowaną, wynikające z dowodu jej nadania, może być przez adresata obalone przez wykazanie, że nie miał możliwości zapoznania się z jej zawartością.
Przywoływany wcześniej Art 32 pkt 3 : "Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej." - został wprowadzony (wg intencji Ustawodawcy) aby chronić Sprzedawcę przed nieumyślnymi lub umyślnymi błędami Kupującego (por. bogate orzecznictwo w tym temacie).
Dowodem odesłania może być np. potwierdzenie umieszczenia odsyłanej przesyłki w paczkomacie odbiorczym (nie jest to dowód otrzymania rzeczy z powrotem przez Adresata (przesyłka jeszcze nie wyjęta z paczkomatu przez Adresata, ale od chwili umieszczenia go w tym paczkomacie odbiorczym - mógł ją odebrać i zapoznać się z jej zawartością).

Ponadto:
Dokument potwierdzenia nadania przesyłki dowodzi jedynie, że przesyłka została nadana u określonego operatora w określonej dacie i służy nadawcy do wykazania, że dochował przewidzianego w prawie terminu na dokonanie danej czynności, ale w żaden sposób nie przesądza o fizycznym odesłaniu konkretnej rzeczy do zwrotu której był zobowiązany.

oraz:
Potwierdzenie nadania przesyłki poleconej stanowi jedynie dowód, że określony nadawca wysłał w określonym dniu przesyłkę do określonego adresata. Dokument ten nie potwierdza natomiast, co stanowiło zawartość przesyłki.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
ko_alka
Była Moderatorka
Była Moderatorka

@MrMarco Cześć. Poprzedni temat zamknęłam ze względu na niemerytoryczną dyskusję, która miała również miejsce w tym wątku. Bardzo proszę o to, żebyście się nie wzajemnie nie obrażali i nie robili wycieczek osobistych. 

Na pytanie @aragil odpowiedziałam wcześniej, parę wpisów wyżej. Odpowiedzialność za zgubioną przesyłkę ponosi przewoźnik i to przewoźnik wypłaci odszkodowanie składającemu reklamację.

Reklamację u przewoźnika składa sprzedający lub Allegro w jego imieniu. 

Kupujący musi wybrać przewoźnika wskazanego przez sprzedającego i jeśli nada paczkę za pośrednictwem innego przewoźnika - odpowiedzialność za towar przechodzi właśnie na niego. Dzięki numerowi przesyłki jesteśmy w stanie określić, gdzie dotarła paczka ze zwrotem (w poprzednim wątku, który założył kupujący, błąd leżał po stronie kuriera i ustaliliśmy gdzie trafiła przesyłka). 

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@ko_alka 
Kupujący musi wybrać przewoźnika wskazanego przez sprzedającego
Proszę o podanie podstawy prawnej dla której Kupujący chcąc odesłać rzecz Sprzedającemu po złożeniu mu skutecznego oświadczenia o odstąpieniu od Umowy: "musi wybrać przewoźnika wskazanego przez sprzedającego".

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
ko_alka
Była Moderatorka
Była Moderatorka

@A3dam Kupujący nie ma obowiązku wybrania przewoźnika wskazanego przez sprzedającego, ale jeśli odeśle przedmiot na własną rękę (wybierze innego przewoźnika) i przesyłka zaginie po drodze, to odpowiedzialność za towar przechodzi właśnie na niego. Wtedy to on musi złożyć reklamację, ponieważ to kupujący w tym przypadku zawiera umowę z przewoźnikiem (tutaj nie ma żadnej innej strony umowy). 

@_Likos_ Jeśli zwrot jest w ramach Allegro Smart! - tu faktyczna odpowiedzialność jest nadal przewoźnika ale reklamację może zgłosić sprzedający (ma nasze pełnomocnictwo) lub Allegro.

Wobec kupującego bezpośrednio odpowiada sprzedający, z którym klient zawarł umowę i odesłanie towaru odbywa się w ramach usługi udostępnionej przez sprzedającego.

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@ko_alka 
Kupujący nie ma obowiązku wybrania przewoźnika wskazanego przez sprzedającego

Bardzo dziękuję za potwierdzenie, że:
"Kupujący nie ma obowiązku wybrania przewoźnika wskazanego przez sprzedającego"

Teraz bardzo proszę o podanie podstawy prawnej dla której: za towar (t.j. za ryzyko jego ew. uszkodzenia lub zaginięcia) nadany przesyłką Allegro (np. w ramach przysługującego Kupującemu SMARTa) wysłaną przez Kupującego odsyłającego rzecz Sprzedającemu po złożeniu mu skutecznego oświadczenia o odstąpieniu od Umowy miałby odpowiadać Adresat tej przesyłki czyli Sprzedawca.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@A3dam Proszę - Podstawa prawna – art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego

oznacz moderatorów
_Likos_
#21 Demiurg#

@xyz96  art 548 

"§ 3. Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu.......

 

A my mówimy o sytuacji kiedy to kupujący przekazuje rzecz sprzedawcy. Czyli ten przepis ma sie nijak

oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@_Likos_ Ma się dokładnie jak. Jeśli sprzedawca nie zaproponował, że sam odbierze zwracany towar, kupujący nadaje go udostępnioną przez sprzedającego metodą, czyli tak samo, jakby sprzedający sam odbierał zwrot, a wtedy ten sprzedający odpowiada za powrót paczki. Kupujący przy zwrocie Smart nie zawiera umowy z przewoźnikiem. Zrozumiałeś? Nie? Idź do lasu. 

oznacz moderatorów
_Likos_
#21 Demiurg#

@xyz96  " Kupujący przy zwrocie Smart nie zawiera umowy z przewoźnikiem." Ale zawiera umowe z allegro

Spójrz post niżej lub poczytaj regulamin smart albo..... Idź do lasu 🙂

oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@_Likos_ Nieprawda, zawiera umowę ze sprzedawcą na sprzedaż i dostarczenie rzeczy, a także jej odesłanie metodą udostępnioną przez sprzedawcę, jełsi jest to Smart. 

Sprzedawca nie ma obowiązku udostępniać darmowych zwrotów Smart. 

oznacz moderatorów
_Likos_
#21 Demiurg#

@xyz96 poczytaj regulamin smart!!!!!

Umowa na sprzedaż jest ze sprzedawcą a umowa na bezpłatną dostawe i zwrot jest z allegro w ramach usługi smart

Sprzedawca w ofercie podaje cene za koszt wysyłki natomiast allegro w ramach umowy z kupującym ponosi ten koszt 🙂 Ergo : zmienia oferte jaką wystawił sprzedawca

Tak to wygląda. Sprzedawce nie ma w tym zadnego udziału wiec nie moze ponosić odpowiedzialności.

Ofserty do programu smart kwalifikuje allegro. Sprzedawca nie moze sobie po prostu zaoferować smarta. 

 

oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@_Likos_ O tym, że się mylisz, napisze Ci ktoś inny. A nawet jełsi Ci nie napisze, nic nie wskórasz. Nadal nie będziesz miał racji i przekonasz się o tym wtedy, gdy zaginie przesyłka zwrócona Ci Smartem. 

Zgodnie z prawem za przesyłkę odpowiada sprzedawca. Nikt inny. 

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@_Likos_ 
Daj szansę wypowiedzieć się Pani Aleksandrze.
Jest jeszcze szansa, że tym razem uda się wyjaśnić problem merytorycznie i na gruncie obowiązującego prawa.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
_Likos_
#21 Demiurg#

@ko_alka  sprzedający nie udostepnia usługi smart. 

Wyciąg z regulaminu SMART ( wyrywkowo gdyż mam malo czasu)

Usługa Allegro Smart!” lub „Usługa” – płatna usługa skierowana do Kupujących obejmująca możliwość skorzystania, bez konieczności ponoszenia wskazanej przez Sprzedającego opłaty, z określonych zgodnie z Regulaminem metod dostawy Towarów nabytych w Serwisie i ich zwrotów. - CZYLI: sprzedający ustala płatna wysyłke natomiast allegro w ramach umowy z kupujacym pokrywa jej koszty 

III. Zakres Usługi Allegro Smart!

4.Allegro zapewnia Nabywcy bezpłatny zwrot Towarów zakupionych w ramach Ofert objętych Usługą, jak również w ramach Ofert, o których mowa w art. II ust. 3 lit. b powyżej w przypadku skorzystania przez Nabywcę z prawa odstąpienia od umowy,

II. Warunki ogólne

6. Usługa jest realizowana tylko w stosunku do Ofert tych Sprzedających, którzy spełniają kryteria związane z bezpieczeństwem Transakcji i jakością świadczonych usług. Allegro dokonuje oceny, czy te kryteria zostały spełnione i w przypadku oceny pozytywnej, dokona odpowiedniego oznaczenia Oferty.

 

Czyli podsumujmy:

1) smart to usługa wynikająca z umowy miedzy KUPUJACYM a Allegro

2) Bezpłatny zwrot ( oraz dostawe)oferuje kupującemu Allegro w ramach usługi smart

3) Oferty do programu smart to kwalifikacja allegro a nie decyzja sprzedającego

Czyli zdaje sie że Kupujący zawiera ze sprzedajacym umowe sprzedaży lecz umowe na transport w obydwie strony to uż kupujacy zawiera z allegro

Sprzedający sam z siebie nie może udostepnić Smart gdyż to allegro kwalifikuje do programu wiec de facto sprzedający nie jest w stanie podjąć decyzji o udstepnianiu smart lub nie. MOze sie tylko starać aby spełnić określone warunki lecz samej usłgi nie moze ot tak po prostu udostepnić.

 

Przepraszam za drobny bałagan ale troszke mnie czas goni a tema zdaje sie być istotny w przypadku zagubionych przesyłek.

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@_Likos_ 
sprzedający, z którym klient zawarł umowę

Warte zauważenia jest, że z chwilą złożenia skutecznego oświadczenia o odstąpieniu przez Kupującego - Umowa zawarta pomiędzy Sprzedawcą, a Kupującym: przestaje wiązać (a Umowa jest od tej chwili traktowana jako niezawarta).
Pozostają zobowiązania stron wynikające wyłącznie z przepisów ogólnych (np. obowiązek zwrotu rzeczy przez Kupującego, obowiązek zwrotu środków przez Sprzedawcę, etc.)

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów