Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
@Syrena_zT@N_Nitka28@RaBarbar_ka@MiMary@w_kiwi@Sa_nova@la_nika@nat_not@_HolaOla_
W związku z dość burzliwym tematem na grupie ZS z FB gdzie pracownik Allegro (Maria Łogiwus) tydzień temu zamieściła w mojej ocenie wpis stojący w całkowitej sprzeczności z obowiązującymi przepisami, orzecznictwem a także stanowiskiem UOKiKU chciałbym uzyskać komentarz i odpowiedź również od Państwa moderatorów, przedstawicieli Allegro tutaj.
Cały pic polega na tym, iż od 1 lipca to się zmieniło i zarówno w dyskusjach jak i publikacjach przedstawicieli allegro na grupie ZS pojawiły się posty stojące w całkowitej sprzeczności z obowiązującymi przepisami, orzecznictwem, komentarzami wybitnych prawników a dziś nawet w sprzeczności do UOKiKu.
@BigMaras ale to jest wypowiedź z wczoraj, z 2 lipca.
Na ZS masz odpowiedzi z dzisiaj - choć wymijające... widać jaką konsternacje,
@BigMaras nie zagłębiałem się ale to jest Twoja interpretacja ustawy, oraz pytanie zadane pracownikowi UOKiK nie wiem czy to jest wiążące 😞
Pierwsze wypowiedzi UOKiK po zmianie przepisów w 2023 r. była że to sprzedawca odbiera na swój koszt nie ważne czy reklamacja zasadna czy nie bo konsument nie musi się na tym znać a na dodatek przed obawą poniesienia kosztów może nie składać reklamacji.
Zdjęć nie widać ale ciekawy temat 🙂
Nic się nie zmieniło. Pełna zgoda odbierasz na swój koszt. Nie mniej jednak Cały art 43d (niezgodność z umową) dotyczy jak sama nazwa wskazuje niezgodności towaru z umową. Gdy jednak odrzucasz reklamacje jako bezzasadną nie ma zatem zastosowania art 43d, nie są wypełnione przesłanki z tego art bo towar jest zgodny z umową czyli są wyczerpane w pełni przesłanki z art 43b (zgodność z umową).
Wklejam stanowisko prawnika z UOKiKu jeżeli jest problem z wyświetleniem pliku:
"2025-07-03 11:41:38: Szanowny Panie,
jak wynika z brzmienia art. 43d ust. 4 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2024 r., poz. 1796):
"Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi przedsiębiorca."
Zatem, jedynie wówczas, gdyby reklamacja okazała się zasadna, to sprzedawca ponosiłby wszelkie jej koszty. Jednakże, w sytuacji gdy sprzedawca jej nie uwzględnia ma prawo żądać od Pana zwrotu za odesłanie Panu rzeczy.
Podobne stanowisko zostało zawarte w "Ustawie o prawach konsumenta. Komentazu" pod redakcją Machnikowskiego (wyd. 2025): "Jeżeli roszczenia konsumenta są bezzasadne, przedsiębiorca może dochodzić zwrotu poniesionych kosztów."
@BigMaras zobaczymy wysłałem też do nich zapytanie 😄
Zgodzę się z Tobą ale puki nie będzie twardych dowodów nic nie zmienimy 😞
Podajesz orzeczenia z 2019 r. gdzie była rękojmia ( klient odsyłał na swój koszt ) i zapisy KC więc są mało ważne 😞
Druga sprawa
Jednakże, w sytuacji gdy sprzedawca jej nie uwzględnia ma prawo żądać od Pana zwrotu za odesłanie Panu rzeczy.
Tu nie ma nic że może żądać za odebranie towaru na reklamację, wyraźnie jest napisane zwrotu za odesłanie rzeczy !!!
Pytanie do UOKiKu dotyczyło odesłania rzeczy dlatego precyzyjna odpowiedź. Dalej w odpowiedzi UOKiKu masz dalsze stanowisko - komentarz Machnikowskiego (wyd. 2025): "Jeżeli roszczenia konsumenta są bezzasadne, przedsiębiorca może dochodzić zwrotu poniesionych kosztów.". Wyroki, owszem są z 2019 ale to nic nie zmienia bo sprawa jest dokładnie taka sama jak przed zmianami. Jeżeli reklamacja jest odrzucona oznacza to brak zasadności w ogóle art 43d (niezgodność z umową) z uwagi, iż towar jest zgodny z umową. Ten artykuł przestaje istnieć w przedmiotowej sprawie zatem masz prawo do zwrotu także kosztów pierwotnej wysyłki. Podstawą prawną jest w tym momencie nie art 43d ale art 43b (zgodność z umową).
Stanowisko z wczoraj już Pani moderator się też zmieniło, zerknij na kolejne jej posty. Już twierdzi co innego aniżeli wczoraj 😉
@BigMaras to komentarz był w odpowiedzi ? tak czy tak brak na dziś jednoznacznej odpowiedzi, komentarze czy stanowiska moderatorów nic w tym nie zmieniają 😞
@BigMaras no i kwestia kosztów za odebranie towaru, 30 czy 100 zł skasować ?
No i kolejna sprawa, czy by nie wypadało poinformować konsumenta, przed odebraniem towaru jakie koszty poniesie, a to może podejść pod zniechęcanie do złożenia reklamacji 😞
@kostas11 dokładnie, zniechęcanie konsumenta do wykonywania jego uprawnień jest zawsze abuzywne, allegro trzyma się bezprawnych wypowiedzi uokik do starej wersji ustawy - gdzie sugerowano, że proces reklamacji musi być w całości bezpłatny dla konsumenta
@BigMaras należy odszukać założenia do nowej ustawy konsumenckiej - co było tam napisane - wtedy można się powoływać na tzw duch ustawy - czyli to co ustawodawca miał na myśli
wczytajcie się w to:
1.2.6. Nieprawdziwe lub zniekształcone opinie konsumentów
art. 7 pkt 26 upnpr
Zamieszczanie lub zlecanie zamieszczania innej osobie nieprawdziwych opinii lub rekomendacji konsumentów albo zniekształcanie opinii lub rekomendacji konsumentów, w celu promowania produktów również stanowi nieuczciwą praktykę rynkową (art. 7 pkt 26 upnpr).
Regulacja obejmuje zarówno praktykę kupowania opinii lub rekomendacji (np. od „fabryk lajków”), jak i praktykę angażowania rzeczywistych konsumentów, którzy kupili dany produkt i uzyskali wynagrodzenie za zamieszczenie pozytywnej opinii.
Pojęcie „rekomendacji” należy interpretować szeroko, włączając w jego zakres również praktyki związane z fałszywymi obserwującymi, reakcjami i wyświetleniami22.
Wśród przykładów zniekształcania opinii konsumentów lub rekomendacji można wskazać następujące przykłady zakazanych praktyk manipulacyjnych:
publikowanie samych pozytywnych opinii i usuwanie negatywnych,
powiązanie rekomendacji konsumenta z inną treścią niż treść, którą konsument zamierzał zarekomendować
dostarczanie konsumentom wypełnionych wcześniej wzorów pozytywnej opinii,
nawiązywanie kontaktu z konsumentami podczas procesu moderacji, aby zachęcić ich do zmiany ich opinii lub wycofania negatywnych opinii23.
Warto zwrócić uwagę na korzystanie przez przedsiębiorców z usług wyspecjalizowanych agencji marketingowych, zajmujących się tzw. marketingiem szeptanym. Zlecenia publikowania zniekształconych lub nieprawdziwych opinii lub komentarzy (np. na stronie sklepu internetowego lub na grupach i forach internetowych) przez takie podmioty również będzie naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
https://nwlegal.pl/obowiazki-przedsiebiorcy-prawa-konsumenta-nowe-przepisy/
https://samorzad.gov.pl/web/powiat-bielski/prawa-konsumenta-2023--co-sie-zmienilo-od-1-stycznia-br
tutaj cytat:
Wprost zakazane będzie też zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii.
i ciągle nikt w tej dyskusji nie zauważył, że allegro nie rozgranicza gwarancji konsumenckiej, od gwarancji dla firm nie będących konsumentami
W załączonej przeze mnie odpowiedzi z UOKiKu prawnik udzielający odpowiedzi powołuje się na komentarz Prof. Machnikowskiego z 2025 zatem po zmianach. Nic zatem w tej materii się nie zmieniło jeżeli chodzi o towar zgodny z umową tj, art 43b. Oczywiście w kwestii niezgodności tj. art 43d jak najbardziej doszły nowe obowiązki ale mają one zastosowanie tylko i wyłącznie gdy mamy do czynienia z niezgodnością z umową. Niestety jak widzisz cieżko doprosić się o udział w debacie kogokolwiek z Allegro.
@BigMaras przecież Ty zadałeś pytanie o odesłanie towaru 🙂 więc ameryki nie odkryłeś logiczne że odbierasz na swój koszt, a dyskusja toczy się o żądanie zwrotu kasy za przesyłkę przy odbiorze reklamowanego towaru od konsumenta !!!
Więc to nic nie wnosi 😞
Przeczytaj dokładnie. Powoli. Właśnie chodzi o nową interpretacje allegro, która twierdzi, iż mimo towaru zgodnego z umową należy zawsze pokrywać koszty także odesłania towaru. Dziesiątki wątków są na grupie ZS ze screenami z dyskusji a także wypowiedziami pracowników Allegro.
Ponadto wyraźnie jest powiedziane w odpowiedzi, którą otrzymałem i wielokrotnie przez Sąd potwierdzone w kilku orzeczeniach, że w przypadku zgodności towaru umową sprzedawca ma prawo do zwrotu poniesionych kosztów. Nowy art 43d, mówiący o konieczności odbioru towaru od kupującego nie ma zastosowania, jeżeli produkt jest zgodny z umową. Pisałem już wielokrotnie, że wówczas mamy wypełniony nie 43d a 43b - czyli zgodność z umową.
@BigMaras spokojnie, pracownicy Allegro muszą to skonsultować z odpowiedzialnym działem, a jak już uzyskają odpowiedz ( jak nauczyło nas doświadczenie, może trwać kilka miesięcy), to udzielą satysfakcjonującej odpowiedzi 😉
wydaje mi się, ze sądy mają taką linie orzeczniczą, ze "bezzasadne" to jest roszczenie co do niezgodności, kiedy ta niezgodnośc nie występuje i wtedy teoretycznie reklamujący powinien ponieść koszt całego procesu reklamacyjnego (ale nie ryzykowałbym tego na Allegro). W sytuacji kiedy niezgodność występuje tak jak w przedmiocie roszczenia, ale reklamacja zostaje w całości odrzucona to koszty reklamacji ponosi sprzedawca. Np Klient oddaje telefon bo się nie włącza. I tak jest - nie włącza się. Oddajemy do serwisu, który stwierdza zalanie. Odrzucamy reklamację, ale Klient nie ponosi żadnych kosztów, bo zgodnie z linią orzeczniczą, Klient nie jest osobą profesjonalną i może nie być w stanie stwierdzić, co było przyczyną usterki i kto ponosi za nia odpowiedzialność.
Inny przykład, gdy się okaze, ze telefon nie włączał się bo nie był naładowany - serwis nie odnalazł żadnej usterki i np. problem wyniknął z uszkodzonej ładowarki, która nie była w zestawie. Sprzedawca może słusznie argumentować, ze taka "usterka" wyniknęła z braku rzetelnego podejścia Klienta do obsługi przedmiotu (np. nie przeczytał instrukcji).
Witam,
również bardzo proszę o wypowiedzenie się w tej kwestii pracownika allegro.