Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
[Ostatnia aktualizacja: 8.12.2024]
1. Czym jest GPSR?
GPSR, czyli General Product Safety Regulation to nowe rozporządzenie Unii Europejskiej o ogólnym bezpieczeństwie produktów, które zacznie obowiązywać 13.12.2024. Od tego dnia, jako sprzedawca masz obowiązek udostępniać kupującym informacje o producencie oferowanego przez Ciebie towaru.
2. Co to dla Ciebie oznacza?
GPSR dotyczy również sprzedaży online - m. in. na Allegro. To oznacza, że od momentu wejścia w życie tej ustawy, będziemy wymagać od Ciebie dodatkowych informacji na temat produktów, które sprzedajesz.
📣Dodaliśmy nowy parametr w formularzu wystawiania ofert, w którym możesz zaznaczyć, że deklarujesz wprowadzenie towaru przed 13.12.24. Dzięki temu wystawisz ofertę bez podawania informacji o producencie. Pamiętaj jednak, że należy wypełniać parametr zgodnie ze stanem faktycznym. Odpowiedzialność za wprowadzenie błędnych informacji spoczywa na Tobie. 📣
WAŻNE: Możliwość zaznaczenia tego parametru grupowo zostanie udostępniona 20 grudnia.
Parametr znajdziecie w sekcji "informacje o bezpieczeństwie", po kliknięciu opcji "więcej parametrów".
3. Czy dotyczy to wszystkich kategorii?
Rozporządzenie GPSR dotyczy konkretnych kategorii. Jeśli wystawiasz oferty w kategoriach wykluczonych, nie musisz uzupełniać dodatkowych informacji - tutaj znajdziesz listę kategorii wykluczonych.
4. Co w przypadku towarów o stanie innym niż „nowy”?
Zmiana dotyczy wszystkich towarów, niezależnie od ich stanu, zatem nowych, używanych, naprawionych lub odnowionych. Od 13.12.24 nowe i edytowane oferty muszą posiadać dane wymagane przez GPSR. Jako platforma nie jesteśmy w stanie na etapie wystawiania oferty zweryfikować czy dany produkt został wprowadzony do obrotu przed wspomnianą datą. Pamiętaj jednak, że masz możliwość zaznaczenia parametru ”Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024” .
GPSR nie obowiązuje w przypadku produktów, które wymagają naprawy przed ich użyciem.
5. Co się stanie z trwającymi ofertami, jeśli nie uzupełnisz wymaganych danych?
Nie zakończymy aktywnych ofert, ale nie będziesz mógł wystawić nowych, czy wznowić już istniejących ofert. W trwających ofertach będziesz mógł dokonać edycji, bez uzupełnienia danych wynikających z zasad GPSR - jeśli produkt tego wymaga, to jako sprzedawca, powinieneś dodać odpowiednie informacje, aby oferta była zgodna z nowym rozporządzeniem. Pamiętaj, kwestia możliwość edycji oferty bez uzupełnionych danych, może w przyszłości ulec zmianie.
6. Jakich danych będziemy wymagać i co dokładnie oznaczają?
Zgodnie z przepisami GPSR od 13.12.24 musisz wskazać w ofertach:
Producent, dystrybutor oraz osoba odpowiedzialna za produkt - kim są według ustawy?
Producent – oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie, lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą, lub znakiem towarowym.
Dystrybutor – oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która udostępnia produkt na rynku, lecz nie jest producentem ani importerem.
Osoba odpowiedzialna – odpowiada za zgodność produktu z prawem Unii Europejskiej. Według aktu prawnego DSA (Digital Services Act, Akt o Usługach Cyfrowych) to: producent, upoważniony przedstawiciel, importer, dystrybutor, dostawca usług realizacji zamówień lub każda inna osoba fizyczna, lub prawna podlegająca obowiązkom związanym z wytwarzaniem produktów, udostępnianiem ich na rynku lub oddawaniem do użytku zgodnie z odpowiednim unijnym prawodawstwem.
7. W jaki sposób je uzupełnić?
Dane producentów dodasz w sekcji “dane producentów”, w zakładce “ustawienia sprzedaży” następnie uzupełnisz dane w ofertach pojedynczo, poprzez formularz wystawiania oferty lub grupowo w zakładce “Mój Asortyment”, przez API lub z pliku.
W “Moim asortymencie” wystarczy, że zaznaczysz odpowiednie oferty w checkboxach po lewej stronie, na zielonym pasku na dole wybierz „produkt” i „dane producenta”.
Dane osoby odpowiedzialnej uzupełnisz w sekcji „Osoby odpowiedzialne”. Pojedynczo dodasz je do ofert poprzez formularz wystawiania, w sekcji „warunki oferty”. Grupowo zrobisz to w zakładce „Mój asortyment”, zaznaczając oferty w chechboxach i na zielonym pasku wybierając kolejno „Produkt” oraz „Osoba odpowiedzialna”.
Dane osoby odpowiedzialnej uzupełnisz grupowo również przez API Allegro.
Ostrzeżenia oraz informacje dotyczące bezpieczeństwa:
Wymienione wyżej dane dodasz w formie plików pdf, jpg lub png, w sekcji „dodaj załącznik” w formularzu wystawiania. Dodaliśmy możliwość wyfiltrowania ofert, które nie mają dodanych informacji o bezpieczeństwie oraz edycji grupowej tego parametru.
8. Czy w związku z GPSR wprowadzimy dodatkowe parametry obowiązkowe?
Tak, będą to na przykład:
W tym pliku znajdziesz pełną listę kategorii oraz parametrów, których będziemy w nich wymagać.
9. W jaki sposób mogę szybko sprawdzić, w których ofertach jeszcze nie uzupełniłem danych?
W zakładce „Mój asortyment” dodaliśmy opcję filtrowania „niepełne dane produktu”, dzięki której szybko wyszukasz oferty, w których nie podajesz jeszcze informacji o producencie lub osobie odpowiedzialnej.
10. Kto odpowiada za poprawność wprowadzonych danych?
Ty, jako sprzedający bierzesz pełną odpowiedzialność za wskazywane w ofertach informacje, dlatego tak ważne jest, abyś zweryfikował dane przed ich udostępnieniem.
11. Czy kontakt mailowy jest obowiązkowy według przepisów?
Adres mailowy producenta jest wymagany zgodnie z nowym rozporządzeniem. Producenci również muszą dostosować się do wymogów GPSR i na swoim produkcie podać takie informacje.
12. Co się stanie, jeśli do 13.12.24 nie dostosuję swoich ofert do wymogów GPSR?
Jeśli nie wywiążesz się z obowiązków wynikających z nowego rozporządzenia, możesz narazić się na sankcje prawne, w tym kary finansowe.
13. Czy mogę wpisać siebie jako osobę odpowiedzialną za produkt na terenie Polski?
Tak, możesz to zrobić, jeśli producent lub dystrybutor nie wskaże żadnych innych danych. Jako osoba odpowiedzialna będziesz mieć zobowiązania zgodne z unijnym prawem i będziesz odpowiadać za zgodność produktu z prawem Unii Europejskiej.
14. Kogo mam wskazać, jako producenta, jeśli firma produkująca jest moim podwykonawcą w Chinach?
Jeśli produkt jest produkowany przez podwykonawcę w Chinach, a Ty sprzedajesz go pod własną marką, Twoja firma jest uznawana za producenta. W takim przypadku powinieneś podać swoje dane jako producenta i zapewnić zgodność produktu z przepisami UE.
15. Oferowane przeze mnie produkty są produkowane na całym świecie. Czy muszę wskazać informacje o kraju produkcji?
Nie. Obowiązkowa jest tylko informacja o adresie producenta.
16. Czyje dane mam wskazać, jeśli towar zakupiłem w polskiej hurtowni, ale został on wyprodukowany w Chinach?
W takim wypadku chińska firma jest producentem, a osobą odpowiedzialną na terenie Unii Europejskiej – polski hurtownik, którego wskazał producent. Jeśli nie posiadasz informacji o producencie, możesz o nie zapytać, na przykład dystrybutora lub importera. Po wejściu rozporządzenia w życie każda oferta musi posiadać te informacje.
17. Czy muszę załączać instrukcję obsługi dla produktów?
Zgodnie z wymogami rozporządzenia GPSR, jeśli produkt wymaga podania informacji o bezpieczeństwie (takich jak certyfikaty, ostrzeżenia dotyczące użytkowania), jesteś zobowiązany do ich udostępnienia konsumentom. Jeżeli te informacje znajdują się w instrukcji obsługi, możesz ją załączyć. Informacje o bezpieczeństwie powinny być jasne, zrozumiałe i dostępne w języku kraju, w którym produkt jest sprzedawany. Jeśli wystawiasz oferty na wszystkich rynkach Allegro, instrukcja powinna być w polskiej, czeskiej, słowackiej i węgierskiej wersji językowej.
18. Dane producenta są widoczne na etykiecie produktu. Czy to nie wystarczy?
Zgodnie z zasadami GPSR dane producenta muszą być dostępne dla klientów przed zakupem, co oznacza, że w przypadku sprzedaży na odległość umieszczenie tych danych na etykiecie nie jest wystarczające i należy uzupełnić te dane w ofercie.
19. Czy jako Allegro zadbamy, by dane osób odpowiedzialnych, które wskażesz, były zgodne z RODO?
Umożliwiliśmy sprzedającym podanie informacji, których wymaga prawo i zadbaliśmy o to, aby kupujący widzieli je w ofertach. Nie możemy jednak przejąć na siebie obowiązków, jakie spoczywają na Tobie, jako sprzedającym, a które wynikają z nowego rozporządzenia.
Ty, jako przedsiębiorca, jesteś administratorem danych osobowych, które podajesz jako dane osób odpowiedzialnych. Jako sprzedający masz obowiązek przetwarzania danych osobowych zgodnie z prawem. Gdy sprzedajesz na Allegro, powierzasz nam przetwarzanie takich danych osobowych zgodnie z regulaminem. Kupujący i sprzedający na Allegro muszą podawać aktualne oraz prawdziwe dane, w tym dane osobowe.
A kiedy planujecie wdrożyć te opcje:
- pole informacji o producencie w formularzu wystawiania
- opcja masowego dodania producentów do ofert
Zdążycie przed 13 grudnia?
@taniewspornikipl nieustannie trwają prace nad przygotowaniem pełnej funkcjonalności - niebawem powinny zostać wdrożone.
@delta-opti wracam z informacjami na temat pytania nr 1.
Przez interfejs Allegro można dodać dane o producentach oraz wskazać osobę odpowiedzialną tylko pojedynczo. Korzystając z REST API możesz przygotować request, który zrobi to masowo.
Natomiast po wprowadzeniu danych dotyczących producenta i osoby odpowiedzialnej będzie można masowo przypisać je do ofert.
Witam,
co będzie w przypadku gdy ktoś nie wprowadzi tych danych np. nie zdąrzy, czy oferty będą zakończone bez możliwości ich wznowienia czy nie wywoła to żadnego skutku na wystawione aukcje ?
@Grupa-QMS [edit 2.12.24] Nie zakończymy trwających ofert, ale nie będziesz mógł wystawić nowych, ani wznowić już istniejących ofert.
Będziesz mógł edytować trwające już oferty bez uzupełnienia danych o producencie, jednak wyłącznie na swoją odpowiedzialność.
Czyli nowych już z danymi wymaganymi przez gpsr nie bedzie można wystawić? A jezeli nie bedzie mozliwości edytowania to takze po 13 już nie naniosę wymaganych danych? Dobrze zrozumiałam ?
@w_kiwi napisał(a):
@Grupa-QMS Nie zakończymy trwających ofert, ale nie będziesz mógł wystawić nowych, ani edytować czy wznowić już istniejących ofert.
@w_kiwi Proszę o podstawę prawną takich działań. Albo konkretny zapis dyrektywy, który na to pozwala lub nakazuje.
Proszę powiedzieć, jak możemy grupowo dodać informacje o bezpieczeństwie w formie załącznika. Myślę, że najlepiej byłoby przygotować plik CSV z numerem oferty oraz linkiem do pliku. Czy oferujecie taką możliwość ?
W przypadku ręcznego dodawania załączników z poziomu edycji oferty mając tysiące ofert ja tego nie widzę.
Proszę o pomoc w temacie.
Cześć, @Grupa-QMS.
[EDYCJA 03.12.2024]: Obecnie załączniki o bezpieczeństwie towaru można dodać wyłącznie pojedynczo poprzez formularz wystawiania.
Mam pytanie a czy kontakt mailowy jest obowiązkowy według przepisów? Producent nie podaje na produkcie danych kontaktowych poza adresem. Na stronie jest tylko formularz kontaktowy i numer telefonu. Nie możemy zapisać danych producenta bez maila? Czy to pole musi być wymagane, nie może być dobrowolne?
wpisz info @ nazwa producenta np "pingpong" i postaw com na końcu. Kto to zweryfikuje ? 😉
@MKCosme, adres mailowy producenta jest wymagany i nie planujemy tego zmieniać, ponieważ takie są wymogi prawne. Warto pamiętać, że producent też musi dostosować się do wymogów GPSR i na swoim produkcie podać takie informacje.
Zgadza się ale dla produktów które są już wprowadzone na rynek i są dopuszczone nie musi tego robić. W przypadku kilku marek może to zająć kilka miesięcy zanim taka zmiana zostanie wykonana gdyż produty są produkowane w długich odstępach czasu. Jak wtedy zareagować jak będziemy chcieli wystawić aukcję ale tych danych jeszcze nie ma na produkcie gdyż produkt był dopuszczony przed graniczną datą? Czy jest wtedy wymóg podawania danych dla nowej aukcji skoro produkt jest dopuszczony do obrotu i wyprodukowany przed 13 grudnia?
@MKCosme, producent musi przekazywać informacje o sobie razem z produktem. Po 13 grudnia 2024 roku oferta musi mieć uzupełnione te dane - mogą pochodzić od dystrybutora, importera, itp., Jeżeli produkt nie posiada takich danych, nie może być sprzedawany na terenie Unii Europejskiej.
Aby spełnić wymagania GPSR musisz zweryfikować i wypełnić dane produktowe: upewnić się, że wszystkie produkty są zgodne z nowymi przepisami, a niezbędne informacje są uzupełnione.
@MiMary napisał(a):
Jeżeli produkt nie posiada takich danych, nie może być sprzedawany na terenie Unii Europejskiej.
@MiMary Wiele razy prosiłem o wskazanie zapisu w dyrektywie unijnej, gdzie jest zakaz sprzedazy takich produktów. Do tej pory, mimo wielokrotnych wezwań, nikt nie wskazał takiego zapisu w dyrektywie. Wiec pytam, na jakiej podstawie Allegro rości sobie takie zakazy?
@MiMary Skoro nie uzyskałem odpowiedzi o takim zapisie w dyrektywie, rozumiem że celowo kłamiesz i celowo wprowadzasz użytkowników forum w błąd. Jeśli uważasz to stwierdzenie za niestosowne, to ponownie proszę o podanie konkretnego zapisu w dyrektywie, który zabrania sprzedaży towarów, które nie spełniają nowych wymogów GPSR, a lista niejasności jest dużo dłuższa.
@MiMary Co więcej, jakim prawem Allegro uznaje, że jeśli ktoś edytuje towar, to musi od z automatu spełniać wymogi dyrektywy? Bo zapisy są inne. Rozumiem, że takie działanie ma celowe i świadome uwalenie sporej części ofert na Allegro po 13 grudnia, a dyrektywa to tylko taka zasłona tych bezprawnych działań.
Co więcej, kancelarie prawne nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć, co jeśli producent już nie istnieje, do czego np E..bay rzetelnie się przyznał.
@MiMary Proszę również o wskazanie zapisu z dyrektywy, który wymusza podanie emaila producenta. Konkretny zapis, skoro się na niego powołujesz.
To jet chore.
@sirona_sieradz Nie dość że jest to chore, to moderacja podaje sztywne stwierdzenia bez podania żadnego artykuły dyrektywy, na którym się opierają. Tak by nie było niejasności i nie musiałbym się czepiać. Artykuł taki a taki, dlatego zabraniamy tego a tego.
Wyczytałem że może być to adres mailowy lub adres strony WWW producenta, widzę że konkurencyjne marketplace na A wymaga strony WWW a nie adresu mailowego. Dodatkowo w nowych opakowaniach producent podaje stronę WWW do kontaktu a nie adres mailowy. Gdzie w dyrektywie jest wskazane że musi to być koniecznie adres mailowy a nie np. kontakt przez wskazaną stronę WWW?
@MKCosme napisał(a):
Wyczytałem że może być to adres mailowy lub adres strony WWW producenta, widzę że konkurencyjne marketplace na A wymaga strony WWW a nie adresu mailowego. Dodatkowo w nowych opakowaniach producent podaje stronę WWW do kontaktu a nie adres mailowy. Gdzie w dyrektywie jest wskazane że musi to być koniecznie adres mailowy a nie np. kontakt przez wskazaną stronę WWW?
Obowiązki producentów
Czyli jak najbardziej może być forma kontaktu poprzez formularz kontaktowy ale Allegro nie udostępnia takiej możliwości... nie wiem czemu skoro jest dopuszczalna. MiMary czy coś w tej sprawie będzie poczynione?