anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Problem ze zwrotem pieniędzy za zwrócony towar

ya4u
#9 Pomysłodawca#

Ya4u temat został usunięty w niestety złym momencie.

oznacz moderatorów
373 ODPOWIEDZI 373

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@az1rael Poinformowany zostałem w dyskusji z allegro:

15 grudnia: nie przyjmujemy zwrotow od firm gdzie zakup zwiazany z pkd firmy w zwiazku z opieszaloscia w odbiorze pana wlasnosci wyznaczam termin na ustalenie zasad odbioru do konca dnia. Pozniej zaczynam naliczac koszty magazynowania paczki zgodnie z art 551 KC - 6zł/ dzien (paczka ponadgabarytowa)

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@ya4u @sl-aw-ek @drekenzes @RED jak się dobrze poszuka to się znajdzie co trzeba czyli obowiązującą wykładnię przepisów. 

Kiedy i jak mikro przedsiębiorca może dokonywać zwrotu towaru?

Od 1 stycznia 2023 r. w polskim porządku prawnym obowiązuje dyrektywa Omnibus - tj. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającą rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylającą dyrektywę 1999/44/WE. Dyrektywa wprowadza rewolucyjne zmiany w sprzedaży internetowej, które dotyczą również zwrotu towarów zakupionych przez mikroprzedsiębiorców, wobec czego wielu przedsiębiorców jest zobligowanych do zaktualizowania regulaminów sprzedaży.

Określona przez ustawodawcę kategoria mikroprzedsiębiorcy odnosi się do podmiotów, które spełniają łącznie dwie przesłanki: po pierwsze, mikroprzedsiębiorca musiał zatrudniać średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz musiał jednocześnie osiągnąć roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro. Zaliczamy do nich także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. art. 7aa Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (dalej: „Ustawa”):

Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w rozdziałach 4, 5a i 5b stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Mikroprzedsiębiorca może dokonywać nabycia towarów poza siedzibą przedsiębiorstwa zbywcy w następujących przypadkach:

1) nabycie towarów jako konsument na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta,

2) nabycie towarów od ich producenta poza jego lokalem (mikro przedsiębiorca nabywa towary od ich producenta w drodze np. umowy zawartej i realizowanej w trakcie giełdy, targów lub wystawy),

3) nabycie towarów na zasadzie sprzedaży przygodnej (na przykład na skutek uniemożliwiającego dalszą jazdę wypadku komunikacyjnego samochodu dostawczego wiozącego produkty żywnościowe, przedsiębiorca decyduje się je zbyć na miejscu, lokalnym przedsiębiorcom, tak, aby zminimalizować straty),

4) nabycie towarów od przedsiębiorcy, który dokonuje zbycia nie swoich produktów, lecz składników majątkowych swojego przedsiębiorstwa (przykładowo może dotyczyć to nabywania przez mikro przedsiębiorcę po okazyjnej cenie wyposażenia biurowego, które jest wycofywane z użytku z innego przedsiębiorstwa).      

Aby dokonać zwrotu towarów nabytych poza siedzibą przedsiębiorstwa, konieczne jest zastosowanie odpowiednich do tego podstaw prawnych. W pierwszym przypadku mikroprzedsiębiorcy będą przysługiwały prawa konsumenta, ponieważ będzie nabywał towary jako konsument na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Te uprawnienia będą przysługiwały mikroprzedsiębiorcy – konsumentowi co do zasady niezależnie od tego, czy towar będzie zgodny z umową czy będzie wadliwy. W przypadku zorientowania się, że towar kupiony poza lokalem przedsiębiorstwa jest wadliwy i w zależności od oceny, co byłoby korzystniejsze dla konsumenta będzie on mógł, albo skorzystać z uprawnień z rękojmi za wady towaru (jako konsument), albo będzie mógł go zwrócić odstępując od umowy w trybie przepisów ustawy o prawach konsumenta w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy.

W pozostałych przypadkach mikroprzedsiębiorca, chcący dokonać zwrotu towarów, które nabył poza siedzibą przedsiębiorstwa, będzie się opierał na ogólnych przepisach Kodeksu cywilnego, przewidujących odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady (przepisy art. 556 – art. 576 Kc) lub gwarancji przy uwzględnieniu modyfikacji w umowie.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@ya4u @sl-aw-ek @RED @drekenzes 

Załącznik nr 2 do ustawy - Formularz odstąpienia od umowy

powinien zawierać dane i posiadać następujące brzmienie:

– Adresat [w tym miejscu przedsiębiorca powinien wpisać nazwę przedsiębiorcy, pełny adres pocztowy oraz, o ile są dostępne, numer faksu i adres e-mail]

– Ja/My(*) niniejszym informuję/informujemy(*) o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy(*)

umowy dostawy następujących rzeczy(*) umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy(*)/o świadczenie

następującej usługi(*)

– Data zawarcia umowy(*)/odbioru(*)

 Imię i nazwisko konsumenta(-ów)

– Adres konsumenta(-ów)

 Podpis konsumenta(-ów) (tylko jeżeli formularz jest przesyłany w wersji papierowej)

– Data

(*) Niepotrzebne skreślić.

Po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, mikroprzedsiębiorca powinien dokonać zwrotu rzeczy. Z praktycznego punktu widzenia należałoby rekomendować uzgodnienie z przedsiębiorcą zwrotu tej rzeczy – przykładowo, że w określonej dacie zwróci ją w wybranym lokalu przedsiębiorcy. W takim wypadku zasadnym byłoby podpisanie na miejscu protokołu zwrotu, z którego by wynikało w jakim stanie rzecz jest zwrócona, celem uniknięcia wątpliwości co do jej stanu.

Zgodnie z doktryną dopuszcza się zwrot rzeczy równocześnie z odstąpieniem od umowy. Uwzględniając brzmienie art. 30 ustawy, samo odesłanie rzeczy należy traktować jako skuteczne odstąpienie per facta concludentia (oświadczenie woli wyrażone w sposób dorozumiany, nawet bez użycia słów), byleby nastąpiło w terminach przewidzianych ustawą. Jeżeli przedsiębiorca ma kilka adresów przedsiębiorstwa lub lokali sprzedaży (przykładowo sklepy sieciowe) i nie wskazał miejsca zwrotu rzeczy, konsumentowi przysługuje prawo wyboru miejsca, w którym dokona zwrotu. W związku z brzmieniem art. 97 Kc, zgodnie z którym osobę czynną w lokalu przedsiębiorstwa przeznaczonym do obsługiwania publiczności poczytuje się w razie wątpliwości za umocowaną do dokonania czynności prawnych, które zazwyczaj są dokonywane z osobami korzystającymi z usług tego przedsiębiorstwa, zwrot w lokalu przedsiębiorcy należy uznać za skuteczny. Jeżeli jednak przedsiębiorca wskazał adres, pod który należy dostarczyć zwracaną rzecz, a konsument mimo to zwrócił ją w innym lokalu lub miejscu prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę, zwrot i odstąpienie są skuteczne. Dlatego też należałoby rekomendować – w miarę możliwości – porozumienie się przez konsumenta z przedsiębiorcą, któremu jest zwracany towar.

Należy pamiętać, że zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 2 lutego 2017 r., sygn. akt: I CSK 203/16, Legalis:

I. Dorozumiane złożenie oświadczenia woli przez określone zachowanie się konsumenta, zwłaszcza w postaci jego milczenia może być uznane za oświadczenie woli tylko wtedy, gdy na to pozwala przepis prawa, strony się tak umówią, oraz gdy stosunek umowny przedsiębiorcy z konsumentem ma być kontynuowany na takich samych warunkach jak dotychczasowe, uzgodnione wcześniej między stronami, z zachowaniem ich równorzędności jako kontrahentów umowy. Taki wniosek wynika pośrednio z art. 3853 pkt 18 KC uznającego za klauzulę niedozwoloną postanowienie umowne dotyczące przedłużenia umowy zawartej na czas oznaczony z konsumentem, gdy nie ma on wystarczającego terminu na wypowiedzenie się.

II. W stosunkach między przedsiębiorcą a konsumentem złożenie przez konsumenta oświadczenia woli w sposób dorozumiany może być uznane za skuteczne tylko wtedy, gdy przewiduje to ustawa lub umowa.

III. Zasadą w stosunkach umownych między przedsiębiorcą a konsumentem jest wyraźny sposób składania oświadczeń woli przez konsumenta. Dorozumiane złożenie oświadczenia woli przez określone zachowanie się konsumenta, zwłaszcza w postaci jego milczenia, może być uznane za oświadczenie woli tylko wtedy, gdy na to pozwala przepis prawa, strony się tak umówią oraz gdy stosunek umowny przedsiębiorcy z konsumentem ma być kontynuowany na takich samych warunkach, jak dotychczasowy, uzgodniony wcześniej między stronami, z zachowaniem ich równorzędności jako kontrahentów umowy.”

Przedsiębiorca powinien zadbać ze szczególną ostrożnością o prawidłowe i jednoznaczne określenie praw i obowiązków stron czynności prawnej, tak aby móc dochodzić odpowiedzialności za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie zobowiązania przez kontrahenta. Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie - I Wydział Cywilny z dnia 3 czerwca 2016 r., sygn. akt: I ACa 902/15, Legalis, skoro modyfikacja odpowiedzialności z tytułu rękojmi może być dokonana jedynie w umowie, to oznacza, że wykluczone jest domniemanie zmian w tym zakresie. W sytuacji, gdy jedyny przewidziany przez strony zakres rozszerzenia odpowiedzialności wykonawcy z tytułu rękojmi dotyczy wydłużenia okresu jej obowiązywania, nie zaś objęcia okresu rękojmi zastrzeżeniami dotyczącym gwarancją dobrego i terminowego wykonania umowy, a w konsekwencji uzależnienia zwrotu drugiej części kaucji gwarancyjnej nie tylko od upływu okresu gwarancji, ale także okresu rękojmi, to gdyby taka była wola obu stron umowy, to stosowne regulacje w tym zakresie, powinna w sposób jasny przewidywać umowa.

Mikroprzedsiębiorca nabywający określone składniki majątkowe „na firmę”, czyli w zakresie swojej działalności gospodarczej powinien również mieć świadomość, że aby ich koszt mógł być uznany za koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, powinien pozostawać w związku z prowadzoną działalnością. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2012 r. ITPB1/415-898/12/AD, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu.

Należy również pamiętać o konieczności prawidłowego udokumentowania faktu poniesienia wydatku. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. akt: II FSK 755/15, brak udokumentowania poniesienia wydatków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, rzetelnym, kompletnym i wolnym od błędów dowodem księgowym uniemożliwia uznanie takiego wydatku za koszt uzyskania przychodów. Do uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów niezbędne jest przede wszystkim zaistnienie konkretnego zdarzenia gospodarczego polegającego na zakupie towarów i usług, u konkretnego sprzedawcy, wykazanego w fakturze, za konkretną cenę, ale ponadto odpowiednie udokumentowanie tej operacji.

Należy podkreślić, że od 1 stycznia 2023 r. do Ustawy o prawach konsumenta wprowadzono nowy rozdział 5a dotyczący uprawnień przysługujących w przypadku braku zgodności towaru z umową. Powyższy rozdział zastępuje uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową i reklamacji uregulowanych w Kodeksie cywilnym, bowiem w razie braku zgodności towaru z umową konsumentowi przysługują uprawnienia określone w przedmiotowym rozdziale. Do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta, w tym w szczególności umów sprzedaży, umów dostawy oraz umów o dzieło będące towarem, nie stosuje się przepisów księgi trzeciej tytułu XI działu II ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Zgodnie z brzmieniem art. 43c Ustawy,przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową. Przedsiębiorca przy tym nie może powoływać się na upływ terminu do stwierdzenia braku zgodności towaru z umową określonego powyżej, jeżeli brak ten podstępnie zataił.

W odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi, przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności z umową treści cyfrowej lub usługi cyfrowej dostarczanych w sposób ciągły, który wystąpił lub ujawnił się w czasie, w którym zgodnie z umową miały być dostarczane. Czas ten nie może być krótszy niż dwa lata od chwili dostarczenia towaru z elementami cyfrowymi. Domniemywa się, że brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową wystąpił w tym czasie, jeżeli w tym czasie się ujawnił.      

Towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:

1) opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji;

2) przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.

Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, musi:

1) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk;

2) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie, chyba że przedsiębiorca wykaże, że:

a) nie wiedział o danym publicznym zapewnieniu i oceniając rozsądnie, nie mógł o nim wiedzieć,

b) przed zawarciem umowy publiczne zapewnienie zostało sprostowane z zachowaniem warunków i formy, w jakich publiczne zapewnienie zostało złożone, lub w porównywalny sposób,

c) publiczne zapewnienie nie miało wpływu na decyzję konsumenta o zawarciu umowy;

3) być dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać;

4) być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy, i odpowiadać opisowi takiej próbki lub takiego wzoru.

Uprawnienia konsumenta przysługujące w przypadku braku zgodności towaru z umową reguluje art. 43d Ustawy. Zgodnie z jego treścią, jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany. Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową. Przy ocenie nadmierności kosztów dla przedsiębiorcy uwzględnia się wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku zgodności towaru z umową, wartość towaru zgodnego z umową oraz nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany sposobu doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

Przedsiębiorca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie od chwili, w której przedsiębiorca został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową, i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył. Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi przedsiębiorca.

Konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie.         Przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt.

Jeżeli towar został zamontowany przed ujawnieniem się braku zgodności towaru z umową, przedsiębiorca demontuje towar oraz montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca wykonanie tych czynności na swój koszt.

Konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie z towaru, który następnie został wymieniony.

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od u[mowy, gdy:

1) przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową,

2) przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową,

3) brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;

4) brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony,

5) z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową. Przedsiębiorca zwraca konsumentowi kwoty należne wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.

Stan prawny na dzień: 31 stycznia 2023 r.

Podstawa prawna:

  1. Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm.).
  2. K. Osajda (red. serii), W. Borysiak (red. tomu), Kodeks cywilny. Komentarz. Wyd. 30, Warszawa 2022
oznacz moderatorów

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@az1rael czyli w wolnym tłumaczeniu? B o nie wiem czy dobrze rozumiem i czy jestem "betonem", a nikt inny się nie wypowiedział apropo ani tego nie podważył. 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@ya4u w wolnym tlumaczeniu według tego co znalazłem spelniasz definicję mikroprzedsiębiorcy wiec masz prawo i do zwrotow jak konsument i do reklamacji jak konsument ale dla pewności trzebaby to z prawnikiem skonsultować masz w tekście podane i art prawa i wyroki i nr dyrektywy trzeba je przeczytać i potem się na odpowiednie zapisy powoływać. 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

Masz nawet podaną ustawę i literaturę. A jak klikniesz w te pomaranczowe slowka to cie przekieruje na strone fundacji w tym znajdziesz tam kontakt tel moze udzielaja porad prawnych 

oznacz moderatorów

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@az1rael dzięki za zaangażowanie 🫡 sprawdzę to

oznacz moderatorów

drekenzes
#17 Koryfeusz#

@az1rael A przeczytałeś co wkleiłeś?

"Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w rozdziałach 4, 5a i 5b stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej."

A cały szkopuł tkwi w "charakter zawodowy" - bo tego definicji w przepisach nie ma. Więc po prostu Sprzedawca sprawdza PKD, pyta wujcia google czy w danym zawodzie się tego używa do wykonywania pracy. Jak tak to zwrotu nie ma.

Jeśli chodzi o spawanie i temperaturę otoczenia:

- szeroko omawiany temat (a więc sprawa ważna)

- ma to bezpośredni wpływ na spawy oraz wykonywaną pracę oraz sposób do jej przeprowadzenia

- zalecana temperatura pokojowa, bo rozwiązuje to wiele problemów (głównie wilgotność)

- wiele pytań: czy można spawać poniżej zera itd. Można, jak ktoś przygotuje odpowiednio stanowisko (na Syberii też się spawa), ale jest spore zagrożenie zimnych lutów i wykończenia płuc spawacza (zapalenia).

Więc można uznać, że dla danej branży sprzęt typu nagrzewnica pomieszczenia ma charakter zawodowy (zalecenia dla zdrowia spawacza oraz wykonywanej pracy). Nie musi tego stosować każdy spawacz, to jego sprawa (pojawia się "ryzyko").

Póki co innej wykładni nie ma, można mieć na to różne poglądy. Nawet UOKiK ma z tym problem. Bo dali na swojej stronie... przykład z czapy odnośnie zakupu lodówki dla pracowników 🙂 Sorry, ale Sprzedawca w umowie sprzedaży nie będzie miał ani słowa o lodówce dla pracowników, będzie to po prostu sprzedana lodówka.

Sądem też nie jestem. Nie ja uchwalałem te przepisy. Interpretacji tego przepisu na pewno jeszcze będzie sporo. na pewno jeszcze długo będzie dyskusja w stylu "czy musi", czy wystarczy że "może", "zalecany", "niezbędny", "konieczny" itd. 

_________________________________________________________________
Przed upadkiem idzie pycha; a przed ruiną wyniosłość ducha.
oznacz moderatorów

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@az1rael @drekenzes a co z ta interpretacja:

Jeśli chodzi o ustalenie charakteru zawodowego, to najprościej mówiąc, zakup przez kosmetyczkę urządzenia do mikrodermabrazji jest zawarciem umowy obejmującej czynność o charakterze zawodowym. Natomiast zakup odkurzacza samojezdnego do salonu kosmetycznego nie będzie mieć takiego charakteru, bowiem o ile kosmetyczka powinna mieć wiedzę na temat zakupu urządzenia do mikrodermabrazji, to takiej wiedzy nie musi mieć, kupując odkurzacz, a co za tym idzie, powinna być chroniona, podobnie jak pozostali konsumenci.

i nadal rozmawiamy o urzadzeniu z wada fabryczna

oznacz moderatorów

drekenzes
#17 Koryfeusz#

@ya4u Nie nasza wina, że przez 1,5 miesiąca nie złożyłeś reklamacji, a masz czas na wyszukiwanie przykładów z neta do przepisów nieprecyzyjnych, z przykładami które sobie ktoś wymyślił. 

Jak wchodziły nowe ustawy odnośnie praw konsumenta, to nawet UOKiK co 2 miesiące zmieniał swoje przykłady. A po roku ich przykłady wykluczały te pierwsze.....

Odnośnie kosmetyczki  rozumiem, że musi wynająć sprzątaczkę.

_________________________________________________________________
Przed upadkiem idzie pycha; a przed ruiną wyniosłość ducha.
oznacz moderatorów

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@drekenzes nadal nie odpisałeś mi na moje pytanie czy w takim razie legalnie można sprzedawać urządzenia z wada fabryczna firmom nie ponosząc za to odpowiedzialności i konsekwencji?

Ja z kosmetyczka rozumiem ten sposób że ja jako spawacz kupując spawarkę mam wiedzę na jej temat, parametry dane techniczne i bezsporne powiązanie z PKD.

A kupując jako spawacz urządzenie niepowiązane z moją praca, nie zarabiam dzięki niemu pieniędzy, nie posiadam wiedzy technicznej przy zakupie tego urządzenia, nie mam wyjscia muszę ufać podanym parametrom  że da radę (w opisie urządzenia jest że daje radę wydajnościowo (na halach 200m2 a u mnie jest 80m2 i nie daje rady) ani nie mam wiedzy pod jakie PKD podlega

oznacz moderatorów

drekenzes
#17 Koryfeusz#

@ya4u Sprzęt ma wadę fabryczna, a dowód na to masz z autoryzowanego serwisu tak? A moim zdaniem użyłeś urządzenia bez czytania instrukcji, zepsułeś i próbujesz wymusić zwrot na sprzedawcy. Wiedząc, że uszkodziłeś urządzenie próbowałeś wymusić zwrot. Przy reklamacji serwis mógłby wykryć nieprawidłowe użytkowanie urządzenia, i musiałbyś pokryć koszty naprawy.

A co, ta wersja nie jest możliwa? Co więcej, nie dość że możliwa,  to jeszcze zdarza się całkiem często.

Napisałem to celowo, są różne punkty widzenia tej sytuacji, a scenariusze też mogą być różne.

_________________________________________________________________
Przed upadkiem idzie pycha; a przed ruiną wyniosłość ducha.
oznacz moderatorów

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@drekenzes  Jak byś był całkowicie na bieżąco to wyczytalbys z moich postów lub gdybym mógł udostępnić tutaj mojego pierwszego maila do sprzedawcy to wiedziałbyś że napisałem do niego że wszystko fajnie elegancko tylko ten przedni najważniejszy element całego urządzenia nie nagrzewa się równomiernie w całości i co z tym robimy- licząc że podpowiedza mi co jest nie tak żebym sam mógł to sprawdzić i ewentualnie naprawić. Dopiero później jak pisali że wszystko działa poprawnie zacząłem drążyć temat z producentem i pisać do nich o zwrot. Wszystko mam na mailu.

oznacz moderatorów

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@drekenzes tak dokładnie zepsulem nagrzewnice zanim jeszcze sprzedający zamówił kuriera żeby mi ją wysłać.

Akurat ja jestem tym Polakiem który czyta instrukcje jak się nie zna na urządzeniu, a jak się znam na urządzeniu to i tak warto przeczytać instrukcję żeby wiedzieć jak zapobiegac nieprawidłowoscia w użytkowaniu.

oznacz moderatorów

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@az1rael co byś zrobił na moim miejscu?

Bo zdaniem innych wygląda na to że gdybym zamówił ubranie ochronne trudnopalne spawalnicze i otrzymał je rozerwane (np koszula bez guzików albo rozerwane spodnie) kupując je na fv nie przysługuje mi prawo zwrotu... No bo przeciez można robić w CH... Kupującego bezkarnie.

A cokolwiek bym nie kupił to sprzedający powiaze z PKD i charakterem zawodowym bo ma takie widzimisię i zrobi wszystko byleby nie uznać zwrotu, byleby ukrocic czas na reklamacje....

A kupujący najlepiej żeby nie miał prawa na nic bo tylko problemy stwarza i uszkodzony sprzęt marzyciel zwrócić chce, a sprzedający święty jak Aniołek, niewinny.

Jestem pełen podziwu bo istnieja sprzedający którzy nie mają problemu ze zwrotami takimi jak mój przypadek. Bo ja chyba trafiłem na ewenement. Porozmawiałem z kilkoma "przedsiębiorcami" z mojej okolicy, nikt nigdy nie miał takiej sytuacji, a zawsze brali na fv i nikt nigdy o żadnym powiązaniu PKD nie wspominał (brali przeróżne rzeczy, powiązane i niepowiązane)... Wszystko zależy od tego czy człowiek chce się dogadać i załatwić sprawę, mieć ją z glowy

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@ya4u najpierw zobaczymy co odpisze uokik bo odpisać muszą. Potem się pomyśli. Myślę że we wtorek będziesz miał odpowiedź. Z uszkodzeniem w transporcie jest inna akcja i to się reklamauje u przewożnika poprzez sprzedawcę udostępniając mu protokół szkody zdjęcia i pismo w którym swoje prawa do roszczenia reklamacyjnego przerzucasz na sprzedawcę i wtedy cię to nie interesuje albo kasa albo nowy towar dlatego w prawie pocztowym / przewozowym jest 7dni na sprawdzenie towaru od chwili odebrania paczki i wniesienie zastrzeżeń.

oznacz moderatorów

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@az1rael powiem Ci że przypomniało mi się że 2 lata temu kupowałem spawarkę TIG pospawalem stal , pospawalem stal nierdzewna mówię wszystko pięknie działa elegancko.... I chciałem się nauczyć spawać aluminium czyli poćwiczyć sobie... Okazało się że nie mogła zajarzuc łuku, zgłosiłem reklamacje po roku bo az tyle czasu minęło zanim wziąłem się za aluminium. Okazało się że coś było nie tak, napisałem że jest taka sprawa, odrazu sprzedawca napisał że coś jest nie tak proszę odesłać na reklamacje (z własnej inicjatywy) naprawili przysłali przeprosili że coś było nie tak. Ja zadowolony, oni zadowoleni. Po sprawie i bez stresu.

oznacz moderatorów

drekenzes
#17 Koryfeusz#

@ya4u 

1. Powinna być od razu zgłoszona reklamacja z pełnym opisem i zdjęciami, oraz domaganie sprawdzenia sprzętu  przez serwis producenta, a nie np stażystę u sprzedawcy....

2. Po stwierdzeniu usterki nie masz prawa nic testować i grzebać w sprzęcie, chyba że chcesz płacić za naprawę.

3. Nie masz uprawnień do stwierdzenia, że to była "usterka fabryczna". Może to ty posługiwałeś się sprzętem niezgodnie z instrukcją obsługi i coś padło na dzień dobry. Może temu domagasz się zwrotu, by nie było opinii z serwisu? Skąd ma to wiedzieć sprzedawca?

4. Bajeczki i historie zostaw dla siebie, nikogo to nie interesuje. Masz się trzymać przepisów i postępować zgodnie z przepisami, a nie że "ktoś mi powiedział", gdzieś dzwoniłem, znalazłem posta w necie, a mi nagle nie podobają się komentarze u sprzedającego itd. Co masz na piśmie? Bo liczą się fakty i twarde dowody oraz przepisy, niezależnie czy ci się podobają czy nie.

5. Próbowałeś dyskredytować sprzedawcę, a to po prostu moloch sprzedający setki tysięcy sprzętu rocznie, licząc tylko jedno konto w serwisie Allegro. 98,4% w elektronice to całkiem niezły poziom obsługi jak na taką masówkę.

6. Nagrzewnica nawet mogła ulec uszkodzeniu w transporcie, dlatego tak ważne było zgłoszenie reklamacji. Od razu. Rozumiesz że przy zwrocie mógłbyś dostać 1 zł, jeśli koszt doprowadzenia urządzenia do sprawności byłby tak duży? 

7. Taki sprzęt naprawdę warto kupować stacjonarnie lub u producenta, przy zakupach online to naprawdę problem, gdy się coś zepsuje czy uszkodzi.

8. Siedź dalej na forum zastanawiając się, czy zgłosić reklamacje. Wkrótce opłaty za magazynowanie będą tak duże, ze otrzymasz protokół utylizacji i tyle będziesz miał z zakupu.

_________________________________________________________________
Przed upadkiem idzie pycha; a przed ruiną wyniosłość ducha.
oznacz moderatorów

ya4u
#9 Pomysłodawca#

@drekenzes @az1rael 

1.kupilem sprzęt 19listopada żeby mieć go odrazu do użytku nie żeby bawić się w wysyłanie, czekanie 2tygodnie, itd

Z tego co wiem robi się zwrot u sprzedającego a nie u producenta bo to sprzedający wziął kasę.

2.wlaczylem urządzenie i wszystko robiłem według instrukcji bo wiem z własnego doświadczenia że robiąc wszystko poprawnie dana rzecz dłużej posłuży. 

Nic nie było grzebane grzebane rozkręcane itd (z tyłu urządzenia przy manometrze ciśnienia jest pokrętło z otworem, mechanik kazał mi delikatnie podkręcić ale później powiedział że w sumie kręcić nie muszę bo w tej śrubie jest mała dziurka i jak ją zatkam palcem to zwiększy się ciśnienie samoczynnie i miałem trzymać minutę i sprawdzić czy komora się w pełni nagrzała do czego nie doszło) sprzedawca został o wszystkim poinformowany w mailu wraz ze zdjęciem że jest tylko mała plamka i pomimo to stwierdza poprawne działanie... Jak ktoś leci w CH.... Prosto w twarz pomijając fakty oznacza to tylko jedno że ma w du....

Więc spuszczam paliwo i odsyłam jako odstąpienie od umowy bez podania przyczyny żeby mnie w karolka nie robili.

7. Gdybym znalazł w okolicy taki sprzęt tej marki to bym nie zamawiał na allegro jedyne które były, były bez odprowadzenia spalin.

Podsumowując w skrócie:

Zamawiam sprzęt, komora spalania nie nagrzewa się w pełni co widać na zdjęciach które ci wysłałem chyba że nie rozruzniasz koloru, równomierne nagrzanie komory uzyskuje wyższą temperaturę dzięki czemu pomieszczenie nagrzewa się szybciej i spala mnie paliwa. Pisze do sprzedającego co robić oczywiście z kulturą wraz z opisem sytuacji, jedyne co odpisał sprzedający "urządzenie działa poprawnie" (jak twierdzisz że działa poprawnie to niech sobie je weźmie a da mi inne które według niego nie działa poprawnie i jest równomiernie nagrzane-nie tego nie nalisalem) napisałem jeszcze kilka innych wiadomości ze musi być coś nie tak nadal podtrzymywał że jest wszystko ok no to włączyłem, poczekałem jeszcze 30 minut bo stwierdziłem że może musi się dogrzać... Ni ch... Zatem zacząłem kopać w internecie i zadzwoniłem do producenta który odrazu faktycznie próbował mi pomóc a nie olał.

Sprzedający dalej podtrzymuje że wszystko działa poprawnie.

Wyobraź sobie że ja nie mam takiej wiedzy żeby określić czy urządzenie działa poprawnie bez włączania go, a może jesteś jasnowidzem?

Gdy sprzedawca leci twardo że działa poprawnie już któryś raz odpowiadając mi tak mailowo gdzie widział zdjęcia ze się nie nagrzewa to szukam informacji o sprzedającym... I co? Znajduje 1 gwiazdka na 62. Opinie, w opiniach oszuści omijać szerokim łukiem już 2 miesiące bujam się z urządzeniem itd itd.... wiec... Odsyłam żeby nie mieć doczynienia z takimi ludźmi i nie bujać się z reklamacjami przez tygodnie, miesiące.... I co? I ta sama sytuacja co w tych opiniach.

Sprzęt od 15 grudnia jest u sprzedającego a on mi wytyka jak mogę twierdzić czy urządzenie nie działa jak nie ma paliwa z baku.... I uwaga w instrukcji obsługi byli napisane by spuścić paliwo do transportu. Kaboom przeczytałem instrukcje, zdziwiony?

Niezależnie od zabawy i argumentowanie powiazania PKD, nie odesłałem działającego urządzenia bo kolor mi się nie podoba, bo zmieniłem zdanie i chce kupić coś innego.

Wysyłam bo niedziala. Gdyby sprzedający odpisal mi w mailu że "faktycznie coś jest nie tak" prosze ja odesłać wyślemy nastepna lub proszę ją odesłać oznaczymy ja jako pilna do naprawy i w 3-4dni odeślemy... Spoko tyle mogę poczekać.

Ale tu odrazu chamstwo nie przewidujemy takiego rozwiązania sprawy.

W dyskusji przez 2 tygodnie nie miałem pojęcia dlaczego nie chcą przyjąć zwrotu bo nie widziałem powiązania PKD którego poprosru nie wymienili. Dopiero allegro wymusiło podanie konkretnych PKD, później koleś wysyła jakieś PKD budowlane którego nie posiadam w swoich wpisach i czas leci.

Jeśli ktoś chce rozwiązać sprawę to wystarczy być człowiekiem, niezależnie od strony sporu.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@drekenzes 
Mikroprzedsiębiorca nabywający określone składniki majątkowe „na firmę”, czyli w zakresie swojej działalności gospodarczej powinien również mieć świadomość, że aby ich koszt mógł być uznany za koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, powinien pozostawać w związku z prowadzoną działalnością. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2012 r. ITPB1/415-898/12/AD, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu.

Chyba jasno się wyrazili czy uzyskujesz przychód z działalności spawania poprzez zakup nagrzewnicy do ogrzania warsztatu? Nie. Spawać możesz w warsztacie, na dworze, pod wodą, u klienta etc. Nie wiem czy jesteś wstanie wykazać korelację między wydajnością roboty w zimnie lub jakością spawania a zakupem ogrzewania do miejsca pracy. Nikt z nas nie będzie wchodził w takie dywagacje tym bardziej sąd a wątpie by komuś się chciało powoływac biegłego od metariałoznawstwa, bhp, lekarza by poczynić takie korelacje temat dobry na pracę magisterską.

oznacz moderatorów