Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Aktualne informacje na temat Katalogu produktów znajdziecie w tym wątku.
Od dziś zwiększymy procent ofert powiązanych z Katalogiem produktów Allegro i rozszerzymy go o nowe kategorie, ponieważ do końca 2021 roku planujemy skatalogować wszystkie oferty w kategoriach, w których jest to możliwe.
Na wasze pytania odpowiadała Katarzyna Owczarek. Poniżej znajdziecie zapis sesji, która odbyła się 7 kwietnia.
Kasia w Allegro pracuje od 4 lat. Przez 3 lata wspierała Sprzedawców w tematach związanych z wystawianiem ofert, logistyką, jakością sprzedaży, obsługą zamówień i narzędzi dostępnych w serwisie. W codziennej pracy zajmuje się obszarami związanymi z Katalogiem produktów Allegro (produktyzacją) oraz parametryzacją.
UWAGA!! Za wszystkie pytania dziękujemy, było ich bardzo dużo! Poniżej znajdziecie zapis sesji pytań i odpowiedzi.
1) Na ten moment najwięcej problemów z jakością w Katalogu mamy z powodu tego, że wszyscy mogą dodawać do niego produkty i zgłaszać błędy. Czy zamierzamy to ograniczyć? Póki co nie ma takich planów, przynajmniej dopóki wdrażamy nowe wymogi % sproduktyzowanych ofert. Chciałabym móc Ci napisać, że tak, za dwa tygodnie zaserwujemy nowy Katalog, gdzie wszystkie pozycje są zweryfikowane od góry do dołu i całość jest na medal. Niestety nie zrobię tego, ponieważ aby do tego doszło musielibyśmy obok postawić drugie Allegro i przeprowadzić cały ten proces, który trwa od 2019 roku. Czy jest szansa na poprawę? Wierzę, że wtedy kiedy uda nam się wystarczająco nasycić katalog i oferty produktami. Oprócz tego, że liczymy i polegamy na waszym wsparciu przy zgłaszaniu błędów. Sami cały czas łączymy duplikaty, usuwamy produkty, których nie idzie zweryfikować i staramy się zaprowadzić porządek.
2) Ciężkie pytanie o moralność, gdzie odpowiedź zależy od tego z jakiej perspektywy patrzysz. Z naszej perspektywy jest mniej więcej tak jak napisał @DarkStoorM chcemy przedstawić klientowi najatrakcyjniejszą dla niego ofertę, którą wybieramy bazując na jego preferencjach. Takie praktyki są zgodne z naszym Regulaminem, stworzonym przez prawników znających się na przepisach.
@k_owczarek1 dziekuje za odpowiedź lecz niestety ani w jednym ani w drugim punkcie nie moge sie zgodzić. Oczywiscie ząłożenia produktyzacji są sluszne lecz:
1 ) juz w tym momencie mamy wysyp kreatywnosci sprzedawców i mnóstwo podpiętych nieprawidłowow produktów oraz mnóstwo zdublowanych produktów . Po prostu jeśli sprzedawdca ma zbyt drogi produkt wówczas nie podpina sie pod isniejący lecz zmienia jeden parametr i tworzy "nowy produkt". Jesli jako portal allegro bedzie pozwalało na to by sprzedawcy sami grzebali to taki proceder nie zniknie. Z pewnością juz to zauwazyliscie lecz myśłe że to nie bedzie do ogarnięcia a co za tym idzie mamy powrót do pytania drugiego
2) Nie watpie że regulamin produktyzacji jest zgodny z prawem. Wierze też w dobre checi allegro odnośnie zapewnienia klientowi najbardziej atrakcyjnego wyboru lecz moje pytanie nie dotyczyło zgodności z prawem regulaminu tylko zgodności z prawem stanu faktycznego. Gdzie zgodnie z art 16 pkt 1 ustawy o nieuczciwej konkurencji zabroniona jest reklama:
"reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego
decyzję co do nabycia towaru lub usługi;"
Jesli nie mamy poprawnie zrobionej produktyzacji takie linki PT "najniższa cena" ewidentnie wprowadzają klienta w bład sugerując że jest to najniższa cena danego produktu na allegro podczas gdy ten sam przedmiot w innej zdublowanej grupie może być w cenie niższej. Co sie naprawde dość czesto zdarza
Oczywiście linki te umieszcza allegro i za ewentualne złamanie tejże ustawy także to allegro byłoby odpowiedzialne
Wiec prosiłbym aby Wasi prawnicy to sprawdzili (stan faktyczny - nie regulamnin) i sugerowałbym jednak wycofanie sie z linkowania ofert przynajmniej do momentu kiedy produktyzacja bedzie w miare poprawna. Dziekuje 🙂
@_Likos_ chyba nikt z nas nie liczył, że odpowiedzi Pani ekspert rozwieje tutaj nasze wątpliwości odnośnie produktyzacji. Za długo jestem na allegro, żeby w coś takiego uwierzyć. Eksperci przychodzą i odchodzą, a sprzedawcy zostają sami z tymi problemami i "nowinkami"
a tak na poważnie, odpowiedzi jakie padły w tym poście pokrywają się w 100% z polityką serwisu i trudno było zakładać, że Pani ekspert wychyli się przed szereg i zaproponuje nam coś nowatorskiego co nas zaskoczy. Odpowiedzi na bardziej dociekliwe pytania i tak zostały pominięte lub potraktowane bardzo lightowo.
1) Masz rację, że z tego powodu, iż wszyscy mogą tworzyć produkty pojawia się wiele zdublowanych pozycji i ogólny bałagan w parametrach. Prawda jest taka, że na ten moment nie będziemy tego blokować. Czy zaczniemy? Póki co nie pracujemy nad takim rozwiązaniem, ale nie mogę wykluczyć, że w końcu temat ten nie zostanie zaadresowany.
2) Okej, jeśli chodzi o zgodność z ustawą to ja nie jestem prawnikiem i się na tym nie znam. Czy mógłbyś wrzucić link do tego zapisu? Skonsultuję sprawę 🙂
super
Poniżej linik do kancelarii sejmu z tą ustawą:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001913
Dokładnie chodzi mi o art 16 par1 punkt 2 (skopiuje fragment)
"Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;"
Mi sie wydaje że linkownie z dopiskiem sugerującym najniższą cene na allegro podczas gdy przy takim bałaganie w produktyzacji to wcale nie musi byc najniższa cena to takie linki moga wprowadzać klienta w bład.
Mam nadzieje że Wasz dział prawny zwróci na to uwage.
Z góry dzięki 🙂
skoro juz sie pochylamy nad tą ustawą to prosiłym jeszcze aby Wasi prawnicy rzucili okiem na art 16 ust. 3 tej samej ustawy. Króciutko zacytuje o co mi dokładnie chodzi:
"3. Reklama umożliwiająca bezpośrednio lub pośrednio rozpoznanie konkurenta albo towarów lub usług oferowanych
przez konkurenta, zwana dalej „reklamą porównawczą”, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli jest sprzeczna
z dobrymi obyczajami. Reklama porównawcza nie jest sprzeczna z dobrymi obyczajami, jeżeli łącznie spełnia następujące
przesłanki:
1) nie jest reklamą wprowadzającą w błąd, o której mowa w ust. 1 pkt 2;
2) w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi
zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu;
3) w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech
tych towarów i usług, do których może należeć także cena;
4) nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami
albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi; "
Wiec jesli w ocenie produktu klient wpisze np" opakowanie było uszkodzone a produkt przeterminowany" - będzie to dotyczyło zakupu u innego sprzedawcy lecz bedzie widoczne w mojej aucji ( jako recenzja produktu) . Moim zdaniem to także jest naruszenie które " powoduje na rynku pomyłki" - cytując ustawe.
Przypominam że zarówno produktyzacja jak i oceny produktów są wdrażane przez allegro wiec ewentualne naruszenia to moim zdaniem odpowiedzialnośc allegro. My jako sprzedawcy średnio sie czujemy widząc takie opinie przy wystawianych przez nas produktach.
Mam nadzieje że Wasi prawnicy sie nad tym pochylą. 🙂 Z góry dziekuje.
Informacyjnie - przekazałam Twoje uwagi do naszego działu prawnego. Wrócę do Ciebie jak otrzymam stanowisko w sprawie tego przepisu.
@k_owczarek1 super. Bardzo dziekuje za pamięć 🙂
@_Likos_ wybacz, ale jeszcze muszę prosić cię o cierpliwość 😕 Co więcej jakbyś mógł/a podać mi konkretny przykład, który zobrazuje naruszenia przepisów jakie zacytowałeś/aś to pomoże mi w uzyskaniu bardziej precyzyjnej odpowiedzi.
@k_owczarek1 oj pierwszy przykład z mojego podwórka :
https://allegro.pl/oferta/siatka-magnetyczna-moskitiera-na-drzwi-100x220cm-c-10592279406#
a teraz sprawdz sobie proszę dokładnie najtańsze oferty w tym produkcie .
Przecież dwie od góry może wiecej to ZUPEŁENIE INNE PRODUKTY. Czy to nie jest wprowadzanie klienta w błąd ?????
Nastepny przykład :
https://allegro.pl/oferta/azofoska-nawoz-granulat-25kg-pod-warzywa-kwiaty-10152319535
I teraz spojrz na produkt oznaczony jako najtańszy przeciez to inny produkt
nasza oferta dotyczy azofoski GRANULOWANEJ a system allegro podpiął też azofoske PYLISTĄ to duża różnica zarówno w jakości jak i cenie. Teraz ktoś wchodzi na naszaaukcje, czyta nasz opis poletm klika najtańszy produkt i nie czytając opisu go kupuje. Oczywiście dostaje coś innego niż sie spodziewał.
Tak jest w 80-90 % aukcji przynajmniej w naszej branży
Kolejna rzecz: Produkto oznaczony jako najniższa cena:
https://allegro.pl/oferta/bros-dwuskladnik-preparat-na-muchy-z-feromonem-40g-10532851594
Natomiast mamy ten sam produktu taniej tylko pewnie nie podpięty
https://allegro.pl/oferta/bros-dwuskladnik-na-muchy-40g-40ml-9434458797
Według mnie to także wprowadzanie w błąd
aha jeszcze jedno
oceny produktów: jedna z ocen pokazujących sie przy moim produkcie:
https://allegro.pl/oferta/azofoska-nawoz-granulat-25kg-pod-warzywa-kwiaty-10152319535
Dlatego uważam że jeśłi produktyzacje nie bedzie przeprowadzona jak nalezy i dopóki kazdy bedzie mógł grzebac w produktach to niestety będzie to naruszało ustawe o konkurecji. Znalezienie tych przykaldów zajeło mi ok 2 minuty to jest naprawde bardzo powszechne i wprowadzajace klienta w błąd.
Dziekuje za pamieć 🙂
Cześć @_Likos_
Dzięki za cierpliwość. Trochę to trwało - moja wina. Przejrzeliśmy dokładnie Twoje przykłady i zdajemy sobie sprawę, że takie sytuacje się zdarzają. Niestety problem sprowadza się do tego co już wcześniej zostało wskazane, czyli faktu, że sprzedawcy (świadomie, bądź nie) niepoprawnie łączą przedmioty ze swoich ofert z produktami z Katalogu. Edukujemy użytkowników na temat procesu łączenia ofert z produktem, żeby pokazać im jak to najlepiej robić, pracujemy również nad tym, aby poprawić jakość tych wiązań.
Co jeszcze? Planujemy nowe rozwiązanie jeśli chodzi o widok oferty. Dzięki niemu informacje dla kupującego na temat ofert spiętych z danym produktem będą bardziej przejrzyste i zrozumiałe.
@k_owczarek1 dzięki za pamięć 🙂 myśałem że już sprawa zamknieta .
Cóż to że takie sytuacje sie zdażają to wiem. Powiem wiecej one sie nie zdarzają one są powszechne. Czy to brak edukacji ??? Wątpie. Wiec tu raczej działania edukacyjne na nic sie nie zdadzą. Po prostu sprzedawcy wykorzystuja możliwość jaką daje im system stworzony przez allegro.
Zawsze można podpiąć produkt tańszy pod podobny droższy, czy aukcje z produktem o mniejszej gramaturze pod EAN produktu o wiekszej gramaturze. Coraz częsciej zauważam że jest to świadomie wykorzystywane.
Kolejna rzecz która sie tworzy to : jeśli ktoś ma oferte z najniższą ceną to natychmiast tworzy 5 kolejnych prze co blokuje wszystkie pozostale oferty
Podsumowując : produktyzacja sama w sobie jest dość ciekawym załozeniem lecz moim zdaniem nie w tej formie w jakiej jest teraz. Sprzedawcy mają zbyt dużo możliwości grzebania w produktyzacji / nieprawidłowego tworzenia produktów i podpinania sie pod inne produkty. Taka forma produktyzacji tworzy furtki ktore zawsze bedą wykorzystywane przez osoby/firmy którym nie zależy na uczciwosci wobec klienta lecz na szybkim zysku.
Skutki takiego działania odczują zarówno uczciwi sprzedawcy którzy nie beda w stanie walczyć z taką forma reklamy jak i samo allegro które straci wiarygodność.
Jesli klienci bedą otrzymywać inny produkt bo ktos sie żle podpiął to wszyscy na tym stracimy.
Szkoda tylko że nikt sie nie odniósł do podstawowego pytanie które zadawałem to znaczy: czy taka produktyzacja - która stwarza możliwości wprowadzania kllienta w błąd sama w sobie nie narusza ustawy o nieuczciwej konkurencji.
A ja poruszę kwestię, którą wałkuję od kilku dni. Na jakiej podstawie allegro dodaje sprzedawców do listy producentów ? Z informacji jaką dostałem na tym forum:
"@mikeza, jeśli nie wyprodukowałeś np. danej części, to nie powinieneś podawać siebie w tym parametrze, ponieważ celem nadrzędnym jest prawidłowy, kompletny i zgodny ze stanem faktycznym opis produktu w ofercie"
tylko, że to jest fikcja. Allegro samo dopisuje do listy producentów duzych sprzedawców, którzy handlują towarem no name, bez kodów EAN i producenta, podając siebie jako producenta. To jest po prostu kpina. Na jakiej podstawie serwis weryfikuje, czy dany podmiot jest producentem sprzedawanego towaru ? zakładam, że patrzą na liczbę aukcji i wysokośc płaconej prowizji, duży może więcej. to jest wypaczenie tej całej produktyzacji.
swoim pytaniem podpowiedziałeś mi ciekawy pomysł, otóż zmęczony konkurencją cenową kiedy to 100 sprzedających ten sam produkt ściga się kto bardziej zdołuje cenę postanowiłem samemu tworzyć unikalne niszowe produkty na mała skale tak że nie będę miał kodu EAN ale podam siebie jako producenta 🙂
@ELEKTROMARKET oczywiście jest to jak najbardziej wskazane w całym tym bałaganie. Problemem może być tylko syuacja, gdzie serwis zacznie wymagać od wszystkich ofert kodów EAN, dopóki tego nie ma można działać i wprowadzać nowe produkty podając siebie jako producenta i nadawać im jakoś unikatowy kod towarowy. allegro wyraźnie promuje taką politykę, bo widzę to po prostu na wielu aukcjach.
Jeśli chodzi Ci o listę producentów ze słownika, których możesz wskazać podczas wystawiania oferty to wbrew temu co piszesz nie dodajemy do niej każdego kto się nawinie. Proponowanych producentów weryfikujemy nie tylko w ramach Allegro, ale i poza nim.
Jeśli mówimy o dodawaniu wartości w parametrze Producent jeśli ten ma charakter stringowy ( czyli taki, że można wpisać dowolny ciąg liter) to w tym przypadku wpuścimy produkt z taką wartością do Katalogu, jeśli jednak nie uda się go zweryfikować zostanie usunięty.
Ponownie mierzymy się z tym, że każdy sprzedawca może dodawać produkty do Katalogu. Dlatego najlepszym parametrem jaki możemy wymagać jest EAN, bo po nim możemy łatwo w zewnętrznym źródle jakim jest np. baza GS1 sprawdzić, czy wpisany producent rzeczywiście nim jest. Niestety niechęć do EANu ze strony sprzedawców jest na tyle duża, że wiele kategorii opiera swoją identyfikację na zdjęciu i parametrach stringowych. Podsumowując temat jest żywy i pracujemy nad tym, żeby zaadresować problemy jakościowe w Katalogu produktów.
@k_owczarek1 znowu pobożne życzenia. Tak się składa, że znam ten podmiot, który został niedawno dodany do listy producentów. Nie ma on żadnego związku z produkcją, a jest typowym importerem tanich chińskich części. Nie nadaje swoim produktom żadnych kodów, ani jakichkolwiek oznaczeń, nie mają też EAN.
Płaci natomiast krocie prowizji i podejrzewam, że to wystarczyło aby pojawić się na tej liście. Z całym szacunkiem, ale ja jestem na allegro prawie 18 lat i wiem jak działa ten portal. Tutaj nigdy nic nie jest takie klarowne jak tłumaczą to eksperci i moderatorzy.
Proponowanych producentów weryfikujemy nie tylko w ramach Allegro, ale i poza nim.
Wygląda na to, że różnie z tym bywa. Ostatnio przy wystawianiu ofert w kategorii Radia (14310) był do wyboru producent N'oveen oraz NOVEEN. Importer oczywiście oficjalnie nazywa się N'oveen, ale ktoś zaakceptował obie nazwy. No i teraz aby wszystkie radia można było połączyć w wielowariantowości to musi zgadzać się poducent. Przy łączeniu produktu po kodzie raz jest N'oveen, a raz NOVEEN i niestety musimy tworzyć kolejny produkt w waszej bazie aby dobrze połączyć produktu. Podonie jest z marką Tiross, w wyborze producenta można wybrać Tiross oraz Tiros. Nie pamiętam już dokładnie, w której kategorii
dzięki za naświetlenie problemu, szczególnie w kontekście wielowariantowości. Przekazałam do zespołu odpowiedzialnego za parametry Twoje uwagi i mam nadzieję, że uda się uspójnić tych producentów w słowniku. Wrócę do Ciebie jak dostanę dalsze info.
Udało się dla kategorii:
-14310 - markę NOVEEN scalić do N'oveen
- Odzież damska i Galanteria - Tiros scalić do Tiross