Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Aktualne informacje na temat Katalogu produktów znajdziecie w tym wątku.
Od dziś zwiększymy procent ofert powiązanych z Katalogiem produktów Allegro i rozszerzymy go o nowe kategorie, ponieważ do końca 2021 roku planujemy skatalogować wszystkie oferty w kategoriach, w których jest to możliwe.
Na wasze pytania odpowiadała Katarzyna Owczarek. Poniżej znajdziecie zapis sesji, która odbyła się 7 kwietnia.
Kasia w Allegro pracuje od 4 lat. Przez 3 lata wspierała Sprzedawców w tematach związanych z wystawianiem ofert, logistyką, jakością sprzedaży, obsługą zamówień i narzędzi dostępnych w serwisie. W codziennej pracy zajmuje się obszarami związanymi z Katalogiem produktów Allegro (produktyzacją) oraz parametryzacją.
UWAGA!! Za wszystkie pytania dziękujemy, było ich bardzo dużo! Poniżej znajdziecie zapis sesji pytań i odpowiedzi.
@k_owczarek1 będzie ciężko, życzę powodzenia. 🙂
Trudno zadać jakiekolwiek pytanie, bo problemów z produktyzacją jest tyle, że można tylko spytać - dlaczego nam to zrobiliście? 😁 Jaki jest cel produktyzacji skoro do jednego produktu można przypisać kilka pozycji z katalogu produktów, tylko dlatego że każdy przy wystawianiu tworzy nowy produkt dodając jakiś parametr wzięty często z sufitu.
1. Po co?
2. Aktualnie nie opłaca się promować produktów, bo i tak wygrywa najniższa cena
3. Małe firmy nie mają szans na przebicie się z ceną
4. Powoli powstaje monopol firm które mają nakłady siana, które mogą zamrozić kupując duże ilości towaru
5. Czy ktoś kontroluje w ogóle co jest wrzucane w produktyzacje? Wczoraj wstawiałem za pomocą kodu EAN laptop, moja oferta była na laptop z 8gb ram, produktyzacja wskazała że nie mam racji, sprzedaje jednak 2gb
6. Nie chce aby moje oferty były w produktyzacji, co mam zrobić
7. Nie mam kodu EAN, a chce sprzedać produkt niszowy, nie opłaca się kupować kodu, co mam zrobić
8. Chce połączyć kilka różnych produktów, nigdy nie wyświetlę się w produktyzacji wysoko, nawet jakbym miał najniższe ceny względem całego kompletu.
9. Po co?
10. Jaki jest % klikalności przez kupujących w zakładkę od najtańszych przy udziale produktyzacji
11. Po co algorytm trafności
12. Wiecie że jak sprzedawcy się przebijają cenami, to wy relatywnie tracicie prowizje?
13. Powstaną kary finansowe dla osób które błędnie wskazują parametry?
14. W jednym z wątków, sam moderator wskazał że przy braku kodu EAN do produktyzacji, należy wprowadzić byle co, tak więc zapytam raz jeszcze, po co?
15. Pani Kasiu, jeśli w codziennej pracy zajmuje się Pani obszarem katalogowania produktów, to niestety łapka w dół, nie polecam bo jest to niezła lipa, bardzo proszę o poprawienie błędnych parametrów we wszystkich produktach powiązanych z produktyzacją, standardowo jak to na Allegro, 24h bo inaczej zrobie ctrl+v losowej formułki a tego byśmy nie chcieli 😄
16. Więcej jest z tego problemów, niż pożytku dla każdej ze stron
- Klient widzi oferty, którę często nie są równe parametrami ( przykład laptopa)
- Allegro przez przebijanie się cen sprzedawców, zarabia mniej
- Sprzedający muszą się przebijać cenami, wielu nie ma szans więc w dobie pandemi upadają ze względu na wiele branżowych kryzysów
17. Po co ?
Hej, @konto zamknięte dzięki za życzenia - zdecydowanie się przydadzą, bo temat jest gorący.
Odpowiadając w skrócie, projekt produktyzacji/ Katalogu produktów Allegro rozpoczęliśmy w 2019 roku. Po co? Bo musimy. Badania z kupującymi pokazały, że ok 40% z nich nie zawsze znajduje na Allegro to czego szuka, a prawie 25 % porzucało zakupy, bo w ich ocenie liczba ofert w serwisie była za duża. Przytaczam dane sprzed prawie dwóch lat, a od tego czasu dobiliśmy do ok. 250 milionów ofert, więc problem się pogłębił. Rozwiązaniem na te bolączki ma być połączenie ofert w których mamy ten sam produkt w jedną pozycję na listingu co ułatwi klientom wyszukanie i porównanie między sobą ofert z tym samym produktem. Musimy mieć też na uwadze, że jesteśmy firmą technologiczną i dynamicznie się rozwijamy. Wdrażanie nowych rozwiązań jak np. Allegro Ceny, oznaczenie Super Cena, czy inne planowane zmiany, na takiej liczbie ‘pojedynczych’ ofert byłoby ciężkie w realizacji, dlatego potrzebujemy struktury jaką jest Katalog produktów Allegro.
Mógłbyś rozwinąć tę myśl, że do jednego produktu można przypisać kilka pozycji z Katalogu, czy chodzi ci o to, że przedmiot z jednej oferty pasuje do produktu A, produktu B, produktu C? Nie powinno tak być, gdyż produktyzacja opiera się na parametrach identyfikujących produkt (sekcja parametrów podstawowych w formularzu wystawiania) i założenie jest takie, że każdy produkt z Katalogu ma inne wartości w tych parametrach. Wystawiając swoją ofertę wskazujesz wartość parametru np. Marka, Kod producenta i w takim układzie może pasować wyłącznie do jednej pozycji z bazy. Jeśli nie ma produktu o takich wartościach parametrów, wtedy można go dodać na podstawie wystawianej oferty.
@k_owczarek1 cytat Twojej wypowiedzi: a prawie 25 % porzucało zakupy, bo w ich ocenie liczba ofert w serwisie była za duża.
A dlaczego jest za duża, bo pozwalacie na dublowanie ofert. Temat poruszaliśmy na tym forum wielokrotnie i odzewu ze strony allegro nie ma. Więc jak to jest, serwisowi zależy na przejrzystości, czy też nie ?
Jeśli tak, to dlaczego aprobuje tego typu praktyki jak wystawianie setek identycznych aukcji z tym samym opisem i tymi samymi danymi przez tego samego sprzedawcę ?
Jaka jest logika tego działania ? Niestety Twoja wypowiedź całkowicie mnie nie przekonała, bo jak na razie działania serwisu polegają na rugowaniu drobnych, specjalistycznych sprzedawców, a promowaniu setek i tysięcy identycznych ofert zalewających portal i uniemożliwiających normalne zakupy.
@k_owczarek1 A to dlaczego nic nie robicie z firmami które wystawiają setki takich samych produktów zaśmiecając kategorie ? ( wielokrotnie zgłaszane).
Hint : wina leży po WASZEJ stronie
Rozumiem do czego macie zastrzeżenia i są słuszne. Problem zdublowanych ofert jest nam znany i to nie jest tak, że z nim nie walczymy. Wprowadzamy różne usprawnienia, które mają pomóc uporządkować listy z wynikami wyszukiwania tak, aby nie były 'zaśmiecone' powielonymi ofertami. Chcielibyśmy móc odsiewać takie oferty już na etapie wystawiania, ale jest to trudne. Próbujemy różnych podejść. Aktualnie prowadzimy test, w którym wyświetlamy jedną ofertę w kilku kategoriach, tak aby sprzedawcy nie wystawiali tego przedmiotu w kilku miejscach.
@k_owczarek1 Nasz klient - Wasz Pan, prosze bardzo :
https://allegro.pl/uzytkownik/Honestan/rtv-i-agd?bmatch=cl-e2101-d3681-c3682-ele-1-1-0319&order=pd
To samo, raz jako chwytak, łapka, mocowanie, zaczep itp.... lub ten sam zaczep ale z wymienionymi innymi modelami telewizorów....
Niezamaco
@k_owczarek1 A tutaj coś z kategorii Sport i Turystyka - Kolekcje ( ???? ) : https://allegro.pl/uzytkownik/jonalita?string=%C5%82ojotok*&p=3&bmatch=e2101-d3681-c3682-spo-1-1-031...
4 strony tego samego...
@k_owczarek1 tutaj nie mówimy o kilku ofertach powielonych w różnych kategoriach, ale np. setkach takich samych aukcji w tej samej kategorii.
Czyżby pracowanicy allegro nigdy nie dokonywali zakupów na tym portalu ? Nie trzeba długo szukać, takie dublowane aukcje są praktycznie wszędzie, w każdym dziale u wielu sprzedawców. Przebrnięcie przez kilka identycznych ofert to nie jest problem, ale proszę mi wierzyć wielokrotnie próbowałem zakupić produkty i pojawiała mi się dosłownie ściana identycznych ofert, które ciągnęły się po kilka-kilkanaście stron. Automatycznie odechciewało mi się szukania czegokolwiek.
Dziwne, że allegro nie widzi tego problemu, bo to on jest podstawowym czynnikim mającym wpływ na przejrzystośc tego portalu. Liczba ofert po uporządkowaniu tego problemu mogłaby spaść co najmniej o połowę, jak nie więcej i może tego ktoś się obawia ?
Wątpię by kupowali na allegro, znając koszty + prowizje to wiedzą że można kupić o 10-20% taniej bezpośrednio sklepie 😉
@k_owczarek1 Niestety nie mogę się z Tobą zgodzić, były i są sytuacje, że uwaga.....
1. system łączył oferty po pierwszym zdjęciu "miniaturce" i jeżeli parametry były różne to system kwalifikował jako ten sam produkt 😉
2. system nie bierze pod uwagę wszystkich parametrów i łączy również jeżeli są istotne różnice, do tego nawet gdy rozłączę od produktu, to gdy zapisuje z zaznaczeniem utwórz nowy produkt to na siłę łączy go z tym niewłaściwym 😉 i nie mogę stworzyć nowego...
3. tytuły które tworzone są automatycznie do produktu wprowadzają w błąd
Pytanie: Czy informacja o "braku informacji" ma zachęcic do zakupu ?
Generalnie tak, mogą zdarzyć się takie sytuacje jak opisujesz.
Wszystko zależy od konkretnej kategorii i identyfikacji jaką w niej mamy.
Podeślij proszę numer oferty ze screena, albo ścieżkę kategorii. Wtedy sprawdzę co zadziało się w kontekście połączenia i nazwy produktu, którą mamy w Katalogu.
Przesłałem już zgłoszenie, czekam na odpowiedź.
„Badania z kupującymi pokazały, że ok 40% z nich nie zawsze znajduje na Allegro to czego szuka, a prawie 25 % porzucało zakupy, bo w ich ocenie liczba ofert w serwisie była za duża.”
Szkoda, że nie zrobiliście badań ilu sprzedających, głównie małych detalistów, będzie musiało zrezygnować ze sprzedaży na Allegro. Ale rozumiem, że dzięki produktyzacji zmniejszy się liczba ofert w serwisie i kupujący będą zadowoleni, bo nie będą musieli szukać. 😏
Na poniższym zdjęciu, tylko jeden produkt jest inny niż pozostałe. Reszta, to różne wariacje na temat parametrów. Takich produktów jest wiele, ponieważ wielu sprzedających próbuje ominąć połączenie produktów i dodają mniej lub bardziej prawdziwe parametry.
@k_owczarek1 @konto zamknięte Lipton - jest sporo sprzedających tą herbatę "importerów" - mamy więc TAKĄ SAMĄ PACZKĘ Liptona ( gramatura, liczba torebek) ale z różnymi kodami EAN ( bo różne kanały i kraje dystrybucji i paczkowania) - i co z tym fantem?
@pinsplash masz rację, wprawdzie są zauważalne różnice w grafice opakowań, ale sprzedający się tym nie przejmują, a produktyzacja tym bardziej. Sporo Liptona jest sprzedawana z opakowań zbiorczych, wtedy kod EAN jest na opakowaniu, a pojedyncze pudełko go nie ma, ale w formularzu wystawiania wpisać coś trzeba.
@konto zamknięte
W produktyzacji nie chodzi o redukcję liczby ofert, chodzi o ich uporządkowanie. Nie marzy nam się scenariusz, w którym wszyscy dostają blokadę i nie mogą wystawiać. Co do przykładu, to mógłbyś mi dać kontekst - z dialogu wnioskuję, że problem jest w tym, że de facto to jest jeden produkt, ale ma różne kody EAN, co powoduje, że mamy namnożone w Katalogu produktów, które są tym samym?
@k_owczarek1 sprzedający wpisują prawidłowe kody EAN, ale tak jak napisał @pinsplash , różne rynki zbytu, różne kody. Nie ma na to siły, dlatego EAN nie jest doskonałym narzędziem. Ale jest jeszcze inny problem. Nazwy produktów. Wielu sprzedających stara się wystawiać swoje produkty pod „atrakcyjnymi” tytułami, inni idą na skróty i wpisują w tytule aukcji, krótkie nic nie mówiące hasło, a jeszcze inni dodają np. pierwsze litery swojej nazwy. Jak muszę się podpiąć pod taki produkt, to szlag mnie trafia, a zgłoszenie błędu nic nie daje, bo nie macie pojęcia o produktach. Dla was, tam, w tym dziale produktyzacji, herbata to herbata. I kropka. Dla mnie nie. Już wcześniej zwracałam na to uwagę @nat_not , ale to nie jej działka widocznie. Na screenie jest odrzucone zgłoszenie błędu. Prosiłabym o wyjaśnienie czemu to zgłoszenie zostało odrzucone.
@konto zamknięte
Rozumiem, że dla takiego przykładu jak lipton powinniśmy skupić się na innych parametrach niż EAN. Obecnie w kategorii mamy Kod producenta, Kraj pochodzenia, Nazwę handlową, etc. Czy zgodnie z twoją fachową wiedzą mamy obecnie w tej kategorii parametr, którym można by opisać te wszystkie warianty jako jeden produkt?
Co do Twojej sugestii zmiany nazwy to w tej kategorii mamy 'reguły dla nazw produktów', które opierają się na parametrach. Obecnie w herbatach nie mamy parametru, którym możesz opisać smak/ dodatki i który możemy dodać do reguły. W związku z tym sugestia zmiany nazwy została odrzucona. Sprawdzam, czy możemy dodać taki parametr i użyć go w regule.