anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Uszkodzona paczka - protokół szkody

mikeza
#21 Demiurg#


Mam pytanko, klient otrzymał uszkodzony produkt, przy odbiorze spisał protokół szkody z kurierem. Moje pytanie jest takie, co dalej ? Chciałem mu wysłać nową paczkę ,ale zastanawiam się co z kwotą odszkodowania jeśli zostanie przyznana przez kuriera. Zakładam, że otrzyma ją kupujący, więc jak to wszystko ogarnąć, skoro zamierzam mu wysłać nowe produkty na własny koszt.

______________________________________
Dobra rada zaczyna się od milczenia
oznacz moderatorów
17 ODPOWIEDZI 17

N_Nitka28
Moderatorka
Moderatorka

@mikeza Poproś, żeby klient przesłał Ci protokół szkody. Złóż wówczas reklamację do przewoźnika. W zależności od firmy kurierskiej mają oni od 14 do 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. W tym czasie możesz wysłać nową przesyłkę do klienta.

Obowiązek kontaktu z przewoźnikiem pozostanie po Twojej stronie niezależnie od kupującego. 

   Nicol
   Moderatorka

   Dołącz do naszych licytacji charytatywnych dla powodzian.
   Razem możemy więcej!
oznacz moderatorów

mikeza
#21 Demiurg#

@N_Nitka28 tak zrobię, chociaż nie wiem do końca co klient ustalił z przewoźnikiem. Wiem, że spisał protokół, ale czy mógł osobiście złożyć reklamację przy odbiorze tej paczki jako odbiorca ?

______________________________________
Dobra rada zaczyna się od milczenia
oznacz moderatorów

N_Nitka28
Moderatorka
Moderatorka

@mikeza w tej sytuacji dopytaj kupującego. Jeśli kupujący samodzielnie złożył reklamację, cała sprawa będzie leżeć po jego stronie. Spisanie protokołu szkody nie oznacza jednocześnie złożenia reklamacji. 

   Nicol
   Moderatorka

   Dołącz do naszych licytacji charytatywnych dla powodzian.
   Razem możemy więcej!
oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

@mikeza ty dołączając protokół szkody składasz reklamację do kuriera lub do allegro jeżeli to była wysyłka allegro

dołączasz fakturę sprzedaży i otrzymasz kwotę netto jeżeli jesteś płatnikiem vat

oznacz moderatorów

mikeza
#21 Demiurg#

@RED ta wersja nie jest mi obca, ale w tym przypadku odbiorca spisał protokół i sam złożył reklamację we własnym imieniu. Nie bardzo wiem jak to potem procedować. Chciałbym mu wysłać nowy produkt, ale jeśli pozytywnie rozpatrzą mu reklamację, to on dostanie zwrot kasy, a nie ja.

______________________________________
Dobra rada zaczyna się od milczenia
oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@mikeza jak złożył reklamację to niech czeka na rozstrzygnięcie, dostanie kasę, kupi ponownie, proste 🙂 a jak znam życie to mu odrzucą bo nie jest nadawcą, nie ma pełnomocnictwa itp. 

________
Κώστας
oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

@mikeza reklamację raczej mu odrzucą jeżeli nie dostarczy od ciebie pełnomocnictwa

(patrz pełnomocnictwo allegro do składania reklamacji w smarcie)

a jeżeli to były wysyłki smart to będzie jeszcze potrzebne jak wyżej.

Generalnie jak złożył reklamację to chyba trzeba czekać jak mu ją rozpatrzą z wymianą towaru, zauważ, że allegro w tym temacie też poległo i wyłączyło z allprotect reklamacje transportowe

My kiedyś robiliśmy takie myki, że kupujący i my składaliśmy razem reklamacje - też tak możesz zrobić - co się stanie zobaczysz

 

oznacz moderatorów

Health___Beauty
#14 Krzewiciel#

@N_Nitka28 @RaBarbar_ka @MiMary @w_kiwi @la_nika @ayo80 @nat_not @_HolaOla_  

a ja mam nieco inne pytanie - kupująca zgłosiła 18.09, że paczka dotarła uszkodzona - zawartość również uległa uszkodzeniu. Czterokrotnie (!!!) prosiłam ją o sporządzenie protokołu szkody, twierdzi, ze go sporządziła i wysłała do przewoźnika (inpost) ale nam nic nie przesłała. Oczywiście oczekuje zwrotu środków ale bez protokołu szkody nie mogę złożyć reklamacji - co w takiej sytuacji?

oznacz moderatorów

Health___Beauty
#14 Krzewiciel#

@N_Nitka28 @RaBarbar_ka @MiMary @w_kiwi @Sa_nova @la_nika @ayo80 @nat_not @_HolaOla_   mogę prosić o odpowiedź?

jeden konsultant twierdzi, ze kupująca nie ma obowiązku sporządzenia protokołu szkody tylko może złożyć reklamację do sprzedawcy, kolejny, że w przypadku odebrania paczki odpowiedzialność za paczkę przechodzi na klienta i sprzedawca nie jest zobowiązany do rekompensaty na rzecz klienta. 

oznacz moderatorów

7-MALY-7
#11 Animator#

Kupujący nie ma obowiązku sporządzenia protokołu szkody ale za to Ty możesz odrzucić reaklamację/zgłoszenie z powodu nie dostarczenia protokołu szkody. Wszak bez protokołu szkody zarówno Ty, kurier oraz kupujący potwierdzają, że z paczką wszystko było ok i bez zastrzeżeń.

oznacz moderatorów

Health___Beauty
#14 Krzewiciel#

@7-MALY-7  no tak, pani najpierw twierdziła, ze sporządziła protokół i wysłała go do InPostu, teraz z kolei twierdzi, ze go nie sporządziła, bo nie ma warunków technicznych (cokolwiek to znaczy) a oczekuje zwrotu środków.

Wszak bez protokołu szkody zarówno Ty, kurier oraz kupujący potwierdzają, że z paczką wszystko było ok i bez zastrzeżeń. No tylko jest złożona reklamacja z powodu "paczka uszkodzona i towar uszkodzony".

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@Health___Beauty brak protokołu szkody = paczka dotarła w całości bez uszkodzeń i uwag, wtedy reklamację odrzucasz z powodu uszkodzenia mechanicznego po wydaniu paczki przez klienta w trakcie przenoszenia paczki 😄

https://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content/$N/154505000005127_XVII_AmC_005137_2011_Uz_2012-02-21_...

Przywołany powyżej przepis art. 545 § 1 k.c. nawiązuje do - wyrażonej w art. 354 k.c. - konieczności współdziałania wierzyciela i dłużnika w wykonaniu zobowiązania. Ponadto wskazuje on na obowiązki sprzedawcy i kupującego związane z wykonaniem umowy sprzedaży, w szczególności, gdy przedmiot umowy jest dostarczany przez przewoźnika. Z przedmiotowej regulacji wynika, że w tym ostatnim przypadku kupujący jest obowiązany do zbadania przesłanej mu rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju oraz do dokonania wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika, gdyby w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, co może polegać np. na sporządzeniu protokołu reklamacyjnego, opisującego stwierdzone nieprawidłowości. Dodatkowo należy zaznaczyć, że z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy (art. 548 § 1 k.c.). Dochowanie przez kupującego wspomnianych aktów staranności jest niezbędne, aby sprzedawca mógł dochodzić ewentualnych roszczeń od przewoźnika. W myśl art. 74 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000r. nr 50, poz. 601 t.j.), jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona (ust. 1). Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie nie dające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki (ust. 3). Natomiast w świetle art. 76 ustawy, przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że:

1) szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego,

2) zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika,

3) ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika,

4) szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem.

W doktrynie podnosi się, że niewykonanie przez kupującego obowiązku zbadania rzeczy zgodnie z § 2 art. 545 k.c. wywołuje dwa negatywne dla niego skutki, mianowicie: po pierwsze – daje sprzedawcy możliwość podniesienia zarzutu, ze uszkodzenie lub zniszczenie rzeczy nastąpiło po jej wydaniu, a więc już po przejściu ryzyka przypadkowego zniszczenia lub utraty rzeczy na kupującego i po drugie – pozwala sprzedawcy zwolnić się od odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę w takim zakresie, w jakim niezbadanie rzeczy spowodowało utrudnienie lub uniemożliwienie mu dochodzenia roszczeń od przewoźnika bądź ubezpieczyciela.

________
Κώστας
oznacz moderatorów

Health___Beauty
#14 Krzewiciel#

@kostas11  dzięki, największym absurdem całej tej sytuacji jest fakt, że zakup był na fakturę a pani ma w PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet

oznacz moderatorów

pecela
#17 Koryfeusz#

@kostas11

Do usługi pocztowej (a kurier to usługa pocztowa), stosuje się wyłącznie prawo pocztowe. A wyrok jest z 2011 roku, a od tego czasu w przepisach sporo się zmieniło (np. weszła w życie ustawa o prawach konsumenta).

 

oznacz moderatorów

Health___Beauty
#14 Krzewiciel#

@pecela  a co mówi prawo pocztowe w tej kwestii? Że po odebraniu paczki odpowiedzialność na nią przechodzi ze sprzedawcy na kupującego. Skoro kupujący nie sporządza protokołu szkody to chyba jest równoznaczne z tym, że nie stwierdza żadnych uchybień? 

Szczerze mówiąc pierwszy raz mi się zdarza, że przy uszkodzeniu paczki kupujący odmawia sporządzenia protokołu szkody. Rozumiem, że kupująca oczekuje zwrotu środków ale też nie wiem czemu ja mam być tu poszkodowana i nie mieć możliwości uzyskania odszkodowania od przewoźnika, bo jej się nie chce wypełnić protokołu szkody. 

oznacz moderatorów

pecela
#17 Koryfeusz#

@Health___Beauty

Zacznijmy od tego, czy przesyłka miała ślady uszkodzenia widoczne z zewnątrz. Jak miała, to odbiór przesyłki bez zastrzeżeń, jest tożsamy ze zrzeczeniem się roszczenia od przewoźnika.

Tu też mała uwaga. Do tej transakcji nie stosuje się ustawy o prawach konsumenta, lecz kodeks cywilny. Kupującą nie jest konsumentem, ani nie ma praw konsumenta. 

 

oznacz moderatorów

Health___Beauty
#14 Krzewiciel#

@pecela  TAK, paczka ma uszkodzenia również z zewnątrz. Dziękuję!

oznacz moderatorów