Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
@w_kiwi@ko_alka@la_nika@nat_not@_HolaOla_
Witam, zgodnie z prawem kupujący ma 14 dni na zgłoszenie odstąpienia od umowy (zwrotu) od daty dostarczenia/otrzymania produktu. Jak wyliczać tą datę, w sytuacji gdy metodą dostawy jest Paczkomat, a kupujący przedłuża w aplikacji InPost termin odbioru? Liczy się wtedy data dostarczenia produktu do paczkomatu czy data odbioru produktu przez klienta?
Przykładowo: Paczka dotarła do paczkomatu 1 listopada. Klient przedłużał w aplikacji InPost czas odbioru do 20 listopada. Finalnie odebrał paczkę właśnie 20 listopada. Licząc 14 dni kalendarzowych od daty dostarczenia produktu, klient nie ma już prawa odstąpić od umowy, bo minęło już ponad 18 dni. Za to licząc od daty odbioru przesyłki przez klienta, to termin na zgłoszenie zwrotu powinien mijać dopiero 4 grudnia.
W jaki sposób powinien być liczony termin na zgłoszenie zwrotu w powyższym przypadku?
Z góry dziękuję każdemu komentującemu za pomoc!
Początek biegu 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, np. przez internet, zależy od charakteru transakcji:
Przykład
Paweł zamówił w e-sklepie telewizor, który otrzymał 10 września. Termin na odstąpienie od umowy upływa z końcem 24 września.
Przykład
Paweł zamówił w e-sklepie dekoder i telewizor. Przedsiębiorca od razu wysłał dekoder, który konsument otrzymał 10 września. Telewizor został doręczony osobną przesyłką po kolejnych 7 dniach (tj. 17 września). Paweł może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy na zakup obu produktów do końca 1 października.
Przykład
Małgorzata zamówiła półroczną prenumeratę drukowanej wersji miesięcznika. Pierwsze wydanie otrzymała 4 września. Od tej umowy może odstąpić przez 14 dni od otrzymania pierwszego wydania gazety, tj. do końca 18 września.
Początek biegu terminu na odstąpienie od umowy poza lokalem przedsiębiorstwa (14 lub 30 dni) liczy się od dnia zawarcia umowy.
Przykład
15 marca Magdę odwiedził akwizytor. Wizyta nie była wcześniej umówiona. Magda zdecydowała się jednak zakupić od akwizytora sprzęt kuchenny. W tej sytuacji, może ona złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy do końca 14 kwietnia.
#EDIT
Dziękuję za komentarz, lecz to wszystko już wiem i ująłem w swojej wypowiedzi. Nadal nie otrzymałem jednak odpowiedzi, czy data dostarczenia towaru liczona jest od momentu fizycznego odbioru paczki z paczkomatu, zaczyna upływać od momentu kiedy to kupujący z premedytacją wydłuża czas jej odbioru, przedłużając go w aplikacji InPost.
zawsze 14 dni od doręczenia nawet jakby paczka rok szła ma 14 dni na odstąpienie od momentu jak dostanie paczkę do ręki
oczywiście jak dochowałeś obowiązku informacyjnego i poinformowałeś o czasie odstąpienia min 14 dni bo możesz ustawić sobie ile chcesz a jak nie poinformujesz to ma 1 rok
@az1rael Dzięki za odpowiedź.
Czyli rozumiem że jeżeli paczka dotarła do paczkomatu 1 listopada, a klient od dnia 3 listopada do 20 listopada, samodzielnie z pełną premedytacją opóźniał jej odbiór, poprzez wydłużanie dozwolonego czasu na odbiór w aplikacji InPost (o ponad 17 dni), to i tak 14 dniowy termin na zwrot liczony jest dopiero od dnia 20 listopada, kiedy finalnie zabrał przesyłkę z paczkomatu i mógł odstąpić od umowy do 4 grudnia?
Witam, zgodnie z prawem kupujący ma 14 dni na zgłoszenie odstąpienia od umowy (zwrotu) od daty dostarczenia/otrzymania produktu. Jak wyliczać tą datę, w sytuacji gdy metodą dostawy jest Paczkomat, a kupujący przedłuża w aplikacji InPost termin odbioru? Liczy się wtedy data dostarczenia produktu do paczkomatu czy data odbioru produktu przez klienta?
Przykładowo: Paczka dotarła do paczkomatu 1 listopada. Klient przedłużał w aplikacji InPost czas odbioru do 20 listopada. Finalnie odebrał paczkę właśnie 20 listopada. Licząc 14 dni kalendarzowych od daty dostarczenia produktu, klient nie ma już prawa odstąpić od umowy, bo minęło już ponad 18 dni. Za to licząc od daty odbioru przesyłki przez klienta, to termin na zgłoszenie zwrotu powinien mijać dopiero 4 grudnia.
W jaki sposób powinien być liczony termin na zgłoszenie zwrotu w powyższym przypadku?
Z góry dziękuję każdemu komentującemu za pomoc!
@kok256 ,, od otrzymania ,, zapis w UK jest chyba zrozumiały ..
Art. 27. Termin do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa
1.Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33 zwolnienie z obowiązku zwrotu dodatkowych kosztów dostarczenia towaru, art. 34 zwrot towaru po odstąpieniu od umowy ust. 2 i art. 35 zapłata za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy.
Art. 28. Bieg terminu do odstąpienia od umowy
Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
1)dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje towar, będąc zobowiązany do przeniesienia jego własności – od objęcia towaru w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
Od odebrania ma 14 dni na odstąpienie i potem kolejne 14 dni od odstąpienia na odesłanie ( liczy się moment nadania ) nie otrzymania przez Ciebie, nawet jak się spóźni z odesłaniem, odstąpienie jest ważne tyle że możesz potrącić za posiadanie rzeczy która już nie należała do konsumenta 😄 czyli przy dobrych wiatrach możesz dostać towar po miesiącu 😉
Art. 34. Zwrot towaru po odstąpieniu od umowy
1. Konsument ma obowiązek zwrócić towar przedsiębiorcy lub przekazać go osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze towar. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie towaru przed jego upływem.
@kostas11 Dzięki za odpowiedź.
Czyli rozumiem że jeżeli paczka dotarła do paczkomatu 1 listopada, a klient od dnia 3 listopada do 20 listopada, samodzielnie z pełną premedytacją opóźniał jej odbiór, poprzez wydłużanie dozwolonego czasu na odbiór w aplikacji InPost (o ponad 17 dni), to i tak 14 dniowy termin na zwrot liczony jest dopiero od dnia 20 listopada, kiedy finalnie zabrał przesyłkę z paczkomatu i mógł odstąpić od umowy do 4 grudnia?
@kok256 14 dni od dnia odbioru przesyłki z paczkomatu.
Czas ten zaczyna swój bieg o północy dnia następującego po dniu w którym przesyłka została odebrana.
Jeśli odbiór był 20 listopada to termin złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy mija 4 grudnia o godzinie 23:59:59
@kok256 Liczy się od chwili odbioru. i tyle a nie czy jechał tydzień czy dwa, czy leżała w paczkomacie czy nie. 14 dni od chwili odebrania.Chociaż ten termin zwrotu może być dłuższy ponieważ niektórzy oferują i nawet 30dni.
@LEW433 Dziękuję za odpowiedź. InPost pobiera opłatę w wysokości 7,99 zł za każdy dzień przedłużania odbioru paczki ze skrytki. Stąd też moje pytanie, gdyż np. sklep x-kom, uznaje że jeżeli kupujący z premedytacją wydłuża czas odbioru, wnosząc jeszcze za to opłatę, to już znajduje sie w posiadaniu tej paczki. Innymi słowy, sklep x-kom uznaje że klient odebrał paczkę, w momencie kiedy po raz pierwszy wniósł opłatę za przedłużenie paczki, także jeżeli paczka przyszła by do paczkomatu 1 listopada i czekała do 3 listopada bezpłatnie, a klient 3 listopada zamiast odebrać przesyłkę przedłużyłby za opłatą jej odbiór do 4 listopada, to wedle sklepu x-kom już wszedł w posiadanie przesyłki i czas na odstąpienie od umowy liczy się od 3 listopada.
Dla mnie jest to nonsens, dlatego chciałem się dopytać jak to wygląda faktycznie
@kok256 dobrze rozumiesz a teraz pytanie czy inpost ci doliczy za przedłużanie odbioru paczki opłatę... kiedyś jakiś przewoźnik doliczał za przekierowania paczek pamiętam wątek
@az1rael Tak, Inpost pobiera opłatę w wysokości 7,99 zł za każdy dzień przedłużania odbioru paczki ze skrytki. Stąd też moje pytanie, gdyż np. sklep x-kom, uznaje że jeżeli kupujący z premedytacją wydłuża czas odbioru, wnosząc jeszcze za to opłatę, to już znajduje sie w posiadaniu tej paczki. Innymi słowy, sklep x-kom uznaje że klient odebrał paczkę, w momencie kiedy po raz pierwszy wniósł opłatę za przedłużenie paczki, także jeżeli paczka przyszła by do paczkomatu 1 listopada i czekała do 3 listopada bezpłatnie, a klient 3 listopada zamiast odebrać przesyłkę przedłużyłby za opłatą jej odbiór do 4 listopada, to wedle sklepu x-kom już wszedł w posiadanie przesyłki i czas na odstąpienie od umowy liczy się od 3 listopada.
Dla mnie jest to nonsens, dlatego chciałem się dopytać jak to wygląda faktycznie
@kok256 Może napisz zapytanie do UOKIK i poproś o zajęcie stanowiska.
@komis-bell uokik odpowoe coś w stylu nie masz prawa obciążać konsumenta rzadnymi opłatami ukrytymi o których nie pisało w aukcji zakładając że nie napiszą nie udzielamy porad firmom
@az1rael Pewnie tak ale zapytać nie zaszkodzi i można zadać pytanie z perspektywy konsumenta.
Zastanawiam się jak wygląda kwestia takiego przedłużania przesyłki - czy trzeba akceptować jakiś regulamin itp? Czy są tam podane opłaty jakie zostaną poniesione?
Poza tym faktycznie absurdem jest obciążanie taką opłatą sprzedającego...
Tzn powiem tak ja jestem tylko konsumentem ale jak zadam pytanie wprost bo chcialbym sie dowiedziec z punktu widzenia firmy to mam odpowiedz ze nim nie jestem wiec musze zawsze na odwyrtke pisac sytuacje hipotetyczna pt kupilem na allegro. Pamietam ze byl post z poczta polska chyba ze kupujacy sobie 2x przekierowal doreczenie na 2 koniec polski i chyba 2x 25zl doliczylo sprzedawcy i musial zaplacic. Jak znam zycie dochodz potem roszczen od janusza kupujacego w sadzie. A powiem ci jeszcze ze ost uokik mnie zadziwil sprzedawca nie moze potracic za uszkodzenie paczki w transporcie z kwoty zwrotu z art 34.4 moze potem kupujacego scigac na drodze sadowej