Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
@w_kiwi @ko_alka @la_nika @nat_not @_HolaOla_
Sprzedawca oferuje towar z wysyłka w 24 godziny i przewoźnikiem DHL.
Klient kupuje u niego w ofercie, bo odpowiada mu czas wysyłki i przewoźnik, który dostarcza towar szybko.
Niestety, sprzedawca wysyła towar po dwóch dniach i bez uzgodnienia z kupującym, firmą GEIS.
Od 27 maja do 31 maja nie ma paczki, infolinia geis milczy, klient rezygnuje z zakupu, bo już nie będzie miał możliwości odbioru paczki.
Zgłasza zwrot do sprzedawcy i informację do Geis, 3 czerwca, aby paczkę odesłali do nadawcy, a nie zostawili czasem pod domem, gdzie nikogo nie ma i nikt jej nie odeśle do sprzedawcy.
W przypadku DHL dostawa trwa dwa, trzy dni robocze i to było ważne przy wyborze przewoźnika no i deklarowany czas wysyłki, 24 godziny, też miał znaczenie przy zakupie, bo paczka spokojnie w 4 dni robocze powinna dojść tym przewoźnikiem.
Mam pytanie kto ponosi koszty wysyłki i zwrotu w takiej sytuacji.
Sprzedawca nie wysłał przesyłki tak jak deklarował w 24 godziny i sam sobie zmienił przewoźnika który ma dłuższe terminy dostawy.
Czy za to ma płacić klient i czy klient jest zobowiązany i uwiązany, siedzieć w miejscu 8 dni, bo sprzedawca nie wywiązał się z umowy i nadał paczkę po czasie i innym przewoźnikiem?
Oczywiście nie będę przytaczała deklarownych czasów dostawy które były widoczne w ofercie 28-29 maja ale do 31 spokojnie paczka DHL by doszła, nie był to zakup na ostatnią chwilę.
Sprzedawca potrącił 150 za nieodebraną przesyłkę (50 zł przesyłka, 100 chyba za drogę powrotną ).
Czy klient zawierając konkretna umowę ze sprzedawcą nie ma żadnych praw, a sprzedawca może sobie zmieniać warunki i czas dostawy?
Chętnie dowiem się czy ktoś miał taka sytuację 🙂
Jeżeli sprzedający to firma to on odpowiada z przesyłkę do chwili odebrania, więc nie rozumiem po co się angażować w jakieś zapytania do przewoźnika. W każdej chwili masz prawo do odstąpienia od umowy zakupu, jeżeli Smart to zwrot jest darmowy więc nie ma pytań i problemu, natomiast jak nie to koszt odesłania ponosi kupujący. Odbierać nie musisz ale powinieneś wówczas.
Bardziej chodzi mi o to czy sprzedawca może sam zmienić przewoźnika i wysłać po terminie.
Bo gdyby nie zmienił i wysłał dhl no i w terminie to by nie było problemu.
W zasadzie sam nie, powinien się z Tobą skontaktować. Ale teraz są takie zasady że nie wybierzesz przewoźnika tylko metodę dostawy, przewoźnika wybiera Allegro.
@LEW433 Bez przesady ,nie zawsze .Tak to tylko chyba w smarcie bo normalnie wysyłając jeszcze nigdy mi nie zmienili dostawcy.
Bez przesady ,nie zawsze . no nie wszystko zależy od metody dostawy.
wybrana płatna wysyłka dhl, bo dhl spokojnie przez tydzień by dostarczył
Też pierwszy raz słyszę o czymś takim, tym bardziej że każdy przewoźnik ma inny czas dostawy i to jest ważne podczas zakupu.
Zapłacone 50 za dostawę DHL i wysyłkę w 24 godziny a wysłane po 2 dniach Geis-em.
Przez to przesyłka nie doszła przez tydzień do kupującego.
Kupując zawieramy umowę i mamy prawo oczekiwać dotrzymania jej.
Wybrany został konkretny przewoźnik DHL, takiego przewoźnika ma sprzedawca podanego i wysyłka 24 godziny, takie były warunki oferty i dlatego zakup był u tego sprzedawcy.
@sisa3 W mojej opinii (jestem sprzedającym), firma zmieniła warunki umowy bez powiadomienia klienta o zmianie, na którą klient powinien wyrazić (bądź nie wyrazić) zgody.
Obciążanie w tej sytuacji klienta dodatkowymi kosztami, które spowodowane zostały samowolną zmianą umowy uważam za niezasadne. Domagałbym się zwrotu środków.
Też tak uważam.
Zakupu dokonał syn, sprzedawca potracił mu 150 zł za dostawę, a allegro w dyskusji i na czacie twierdzi że sprzedawca ma rację.
Jak mi o tym powiedział to mnie zamurowało, bo ja tez jestem sprzedawcą i pierwszy raz słyszę że sprzedawcę nie obowiązują zapisy umowy dotyczące zarówno czasu wysyłki jak i przewoźnika 🙂
Też tak uważam.
Zakupu dokonał syn, sprzedawca potracił mu 150 zł za dostawę, a allegro w dyskusji i na czacie twierdzi że sprzedawca ma rację.
Jak mi o tym powiedział to mnie zamurowało, bo ja tez jestem sprzedawcą i pierwszy raz słyszę że sprzedawcę nie obowiązują zapisy umowy dotyczące zarówno czasu wysyłki jak i przewoźnika
@LEW433 @sisa3 polecam lekturę kodeksu postepowania cywilnego i ustawy konsumenckiej.
Primo
Art. 5431. Wydanie rzeczy kupującemu
Dz.U.2023.0.1610 t.j. - Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny
§ 1. Jeżeli kupującym jest konsument, sprzedawca obowiązany jest niezwłocznie wydać rzecz kupującemu, nie później niż trzydzieści dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej.
§ 2. W razie opóźnienia sprzedawcy kupujący może wyznaczyć dodatkowy termin do wydania rzeczy, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić. Przepisy art. 492 zastrzeżenie prawa odstąpienia od umowy wzajemnej, art. 4921 odstąpienie od umowy bez wyznaczenia terminu dodatkowego i art. 494 obowiązki stron w razie odstąpienia od umowy wzajemnej stosuje się.
Według allegro sprzedawca deklaruhe jedynie termin NADANIA paczki jak nic nie pisze to 24h. Według prawa sprzedawca odpowiada za doręczenie paczki. NIE ODPOWIADA ZA TERMINOWE DORĘCZENIE PACZKI... ma wydać towar do 30dni jeśli nie bylo innych ustaleń w umowie. Za termin doręczenia odpowiada wybrany przewoźnik przed nadawca i/ lub odbiorcą i oni mogą zglosic reklamację na nienależyte wykonanie usługi terminowego doręczenia.
Secundo co na ten temat mowi ustawa konsumencka stan prawny na 8.06.2024
Rozdział 4. Prawo odstąpienia od umowy
Art. 27. Termin do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa
1.
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33 zwolnienie z obowiązku zwrotu dodatkowych kosztów dostarczenia towaru, art. 34 zwrot towaru po odstąpieniu od umowy ust. 2 i art. 35 zapłata za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy.
2.
Jeżeli konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni.
Art. 28. Bieg terminu do odstąpienia od umowy
Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
1)
dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje towar, będąc zobowiązany do przeniesienia jego własności – od objęcia towaru w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
a) obejmuje wiele towarów, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniego towaru, jego partii lub części,
b) polega na regularnym dostarczaniu towaru przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszego z towarów;
2)
dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.
Jasno pisze że od każdej umowy zawartej na odległość konsument może odstąpić w terminie 14dni od jej podpisania z wyjątkiem umowy polegającej na wydaniu przedmiotu umowy konsumentowi, a więc umowy zakupu towaru na odległość. Tam bowoem prawo stanowi że 14dniowy bieg terminu odstąpienia rozpoczyna się z chwilą przeniesienia własności na kupującego a więc z chwilą wydania mu towaru do ręki!
Dlatego w przypadku zakupów towarów przez konsumenta poprzez allegro NIE MOŻE ON ODSTĄPIĆ OD UMOWY W KAŻDYM MOMENCIE bo aby to uczynić musi zostać przekroczony czas na wydanie mu przedmiotu umowy zakupu lub przedmiot zakupu musi mu zostać wydany wtedy i tylko wtedy moze dokonac on odstąpienia. W innym przypadku dla zakupow towarow na odleglość ten termin liczylby sie od chwili uiszczenia zapłaty lub zamówienia z obowiązkiem zapłaty i w skrajnych sytuacjach klient by nie dostał towaru a termin odstapienia by mu minął a ustawa konsumencka gwarantuje mu 14dni na zapoznanie się z przedmiotem zakupu na odleglość bo nie miał takiej możliwości poza sklepem stacjonarnym.
Podsumowując @sisa3
1 nie ma sankcji za nieterminowe nadanie bo to tylko deklaracja na allegro już nawet nie wspomnę że czasy doręczeń bierze allegro z syfitu
2 nie ma sankcji za zmiane przewoźnika bo i tak sprzedawca odpowiada za doręczenie ci towaru tym czy innym przewoźnikiem ma dotrzeć cały ale za terminowość odpowiada przewoźnik
3 obowiązkiem sprzedawcy jest wydać towar w terminie domyślnie 30dni obowiązkiem kupującego towar odebrać i za niego zapłacić
4 termin doręczenia przewoźnika jest uwzględniony w regulaminie tego przewoźnika i nic wspólnego nie ma z terminami allegro często wyssanymi z palca
5 za nieodebranie paczki sprzedawca może cię obciążyć kosztami jej powrotu bo ty masz obowiązek tą paczke odebrać.
A titaj art uk dotyczący zagadnienia kiedy odstapienie od umowy zaczyna działać.
Art. 31. Skutki odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
1.
W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą.
2.
Jeżeli konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca przyjął jego ofertę, oferta przestaje wiązać
na allegro przyjęcie oferty przez przedsiębiorcę następuje w chwili kliknięcia kup teraz i zapłaty za towar lub zamówienia z obowiązkiem zapłaty gdy kupujący i sprzedawca dostają maila o zakupie / sprzedaży.
@sisa3 twoje odstąpienie od umowy było więc zgodnie z zapisami uk nieważne bo nie doszło do jego doręczenia. Bowiem tylko od momentu doręczenia masz bowiem liczony termin 14dni na odstąpienie. Drugi przypadek przedsiebiorca nie wydał towaru w terminie deklarowanym w ofercie do twoich rąk a termin ten to niezwłocznie ale nie dlużej niż 30dni chyba że w treści oferty podano inny termin. Z chwilą odstąpienia od umowy strony umowy oddają sobie poniesione świadczenia wzajemne ty mu towar on ci kasę za towar pomniejszoną o koszty powrotu za nieodebranie paczki. Wszelkie odstępstwa od transakcji oczywiście możecie dochodzić od siebie sądownie wykazawszy że zmiana terminu nadania zmiana przewoźnika etc inne uchybienia formalne w umowie przelożyly sie potem na określony ciąg przyczynowo skutkowy powodujący powstanie zobowiązań finansowych, oczywiście kwote należności oraz to kto komu ile ma zaplacić sadownie ustalicie
@az1rael No właśnie tu chodzi o tą zmianę kuriera bez wiedzy kupującego. Gdyby nie ta zmiana to nie byłoby problemu.
Czemu więc kupujący ma być obciążany kosztami skoro to sprzedający de facto z umowy się nie wywiązał?
Przykładowo zamawiam pralkę z usługą wniesienia na 4 piętro. Sprzedawca zmienia numer piętra na piętro 2 bez powiadomienia mnie. Kurier na 2 piętrze pralkę zostawia - na czwarte nie wniesie bo miało być na 2.
To ja mówię, żeby sobie ją zabrał z powrotem.
I w takiej sytuacji sprzedający obciąża mnie kosztami?
Trochę bez sensu.
@musashi2007 napisałem że nie został obciążony kosztem zamiany kuriera a kosztem nieodebrania paczki od tego kuriera. Sprzedawca ma ci doręczyć towar jeśli popełnia błąd i np kurier nr 1 wybrany przez kupującego nie weźmie paczki bo zawartość tej paczki przykładowo pisze że w regulaminie tego kuriera nie może być nim wysłana lub ten kurier nie obsługuje tego gabarytu to zakładając że kurier 1 kosztuje 50zł a kurier 2 co to doręczy 150zł to ta różnica 100zł nie obchodzi kupującego wcale pokrywa ją sprzedawca ze swojego zysku bo towar ma być doręczony skutecznie. Ale tutaj został nieodebrany więc powstaje koszt powrotu do sprzedawcy i tą kwote może sobie potrącić z kwoty zwrotu. Kurier 1 też mogłby nie zdążyć doręczyć tej paczki i wtedy też koszt powrotu bylby z kupującym rozliczony. Wskazałem też w przepisach że deklaracja nadania 24h a deklaracja doręczenia to są 2 różne rzeczy pierwsza nie ma mocy sprawczej druga to domyślnie max 30dni i ta druga przekroczona nie została więc przepisowo.
@musashi2007 dokładnie, zmiana kuriera spowodowała to że paczka nie dotarła na czas i nie mógł jej odebrać. Gdyby sprzedawca skontaktował się z nim, to żadne koszty by nie zostały poniesione bo po prostu syn by zrezygnował z zakupu.
Może odstąpić w każdej chwili, tylko ponosi koszt odesłania i tyle, a jak Smart to nawet jak nie odbierze to i tak zwrot jest darmowy, jak odstąpił od umowy to już nie jest towar jego własnością.
@LEW433 podałem ci zapis ustawy tam dokładnie pisze od kiedy liczyć termin odstapienia i odstapienie od kiedy powoduje skutki prawne - pisze dla innych umów 14dni od momentu podpisania, dla umowy zakupu na odległość od momentu wydania towaru oraz cyt ustawę Jeżeli konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim przedsiębiorca przyjął jego ofertę, oferta przestaje wiązać. Na allegro przyjęcie oferty następuje w momencie odebrania maila kupiłeś i zapłaciłeś za towar. To że allegro zrobilo sobie fikołek prawny nie oznacza że jest on z tym prawem zgodny. Chcesz przykład zamawiasz uslugę spersonalizowanego wykonania mebla twoim tokiem rozumowania kupujący może odstąpić w momencie jak mebel jest w połowie wykonany a nie może bo oferta została już przyjęta do realizacji. Nawet gdyby zalożyć optymistycznie że może odstąpić zanim oferta zacznie być realizowana to tu paczka była w drodze i nie została odebrana a nie odstapiono przed wysylką w domyśle rozpoczęciem realizacji.
Zapisy prawa mówią co innego a allegro to stan umysłu